Vegaaniset vaihtoehdot, kotimaisuus ja lähiruoka ovat asioita, jotka korostuvat tällä hetkellä myös jäätelöistä puhuttaessa.
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin kesäherkuttelusta ja jäätelöstä.
Lämmin ilma houkuttelee jäätelölle. Vuodenaika vaikuttaa kulutuksen lisäksi jäätelövalintaan, sillä kesähelteillä kuluttajille maistuu eri maut kuin talven pakkasilla, kertoo Kolmen kaverin jäätelön Sauli Saarnisto.
– Nyt kun ilmat ovat olleet todella lämpöiset, kaikki raikkaat maut ovat nousseet. Tuhdimmat maut ovat kylmemmän ilman tuotteita, jäätelötehtailija Saarnisto kertoo.
Jäätelöiden nouseva trendi on vegaanit tuotteet. Saarnisto arvioi, että heidän jäätelötuotannostaan vegaanisia on noin 20–30 prosenttia, ja lähivuosina kasvua on luvassa.
– Vegaanitrendi on tosi kova, ja lisää toimijoita kyllä kaivataan, Saarnisto sanoo.
Lähellä tuotettu kiinnostaa kuluttajaa
Vegaanisuuden lisäksi ajanmukainen jäätelö on kotimainen, lähiruokaa, ja parhaimmillaan luomua, kertoo Jymy Jäätelön toimitusjohtaja Horst Neumann. Jäätelön etiketistä on hyvä käydä ilmi hyviä raaka-aineita ilman e-koodeja.
Jäätelövalinnalla voi kertoa omista arvoista.
– Sekä luomu- että vegaanijäätelöillä viestitetään voimakkaasti, mitä ajatellaan. Kotimaista ja lähi- ja pienyrittäjiä suosimalla tekee omanlaiset arvovalinnat, Horst kertoo.
Mauissa raikkaiden uutuuksien lisäksi klassikot pitävät vahvasti pintansa, Horst kertoo.
– Aina suosiossa on nämä selkeät perusmaut, jos ne on tehty klassisesti ja hyvin. Esimerkiksi erittäin vakaasti suosittuja ovat vanilija, lakritsa ja marjamaut.
Tiiliskivestä premium-jäätelöön
Jäätelöpakkaukset ovat muuttuneet viime vuosina vauhdilla. Neliskanttisista tiiliskivipakkauksista on siirrytty kartionmalliseen premium-jäätelöpakkaukseen, kertoo Kolmen Kaverin Jäätelön Saarnisto.
– Kun aloitimme toiminnan ja vuonna 2013 tuli ensimmäiset purkit markkinoille, niin silloin oli todella suppea valikoima 500 millilitraisista pinttipurkeista.
Pakkauksella on merkitystä jäätelövalintaa tehdessä, sillä houkutteleva pakkaus edistää ostopäätöstä.
– Jos pakkauksen sisältö on mielikuvan mukainen, niin silloin mennään nappiin, Saarnisto toteaa.