Maailman suosituinta limonadia on myyty punaisissa pakkauksissa yli ihmisiän ajan. Syyn värin takana ei ole Coca-Colan mainoksista tuttu joulupukki, vaan yrityksen välttelemät veroviranomaiset.
Yhdysvalloissa Coca-Colaa on myyty vuodesta 1886 lähtien. Aluksi kuplivaa kolajuomaa pidettiin lääkkeenä sekä ravintolisänä, ja sitä sai ostettua apteekeista tynnyreissä muiden massatuotettujen juomien tapaan. Jo 1800-luvulla alkoholituotteet oli asetettu verolle, mutta samanlaisissa pöntöissä myytävien alkoholittomien virvoitusjuomien valmistajilla tätä yhteyskuntavelvollisuutta ei ollut.
Yritykset eivät halunneet maksaa turhia veroja 1800-luvulla sen enempää kuin nykyään. Erottuakseen veroviranomaisten silmissä alkoholitynnyreistä, Cola-Cola Company alkoi maalaamaan omiaan punaisiksi. Tästä juontaa myös juurensa vuonna 1924 ilmestyneen yritysjulkaisun nimi: The Red Barrel, punainen tynnyri.
Joulupukki sopi mainoskasvoksi
Punainen muodostui nopeasti Coca-Colan tavaramerkiksi, ja virvoitusjuomayhtiö kaappasi mainoskasvokseen joulupukin, joka on myös tunnettu punavalkoisesta värityksestään. Tästä juontaa juurensa yleinen harhakuva joulupukista Coca-Colan ulkoasun innoittaja.
Punaisuus on kolajuoman ystäville tärkeää. Kun Coca-Colan tuotemerkkiä yritettiin uudistaa värimaailmaa muuttamalla 1980-luvulla, yleisö raivostui. Limonadin tuotepakkaukset vaihtoivat vain kuukausissa värinsä takaisin alkuperäiseen.
Lähde: The Sun, Food Envy, Wikipedia, Business Insider
***
0:47