Valion asiantuntijan mukaan suomalaiset juustot ovat muiden maiden suosikkituotteisiin verrattuna melko vähäsuolaisia.
Suomalaisten voidaan sanoa olevan todellista juustokansaa; meillä syödään juustoa keskimäärin 26 kiloa henkeä kohden vuodessa. Kulutus on maailman kärkiluokkaa yhdessä Ranskan kanssa.
Noin puolet kulutetusta juustosta on kotimaista, puolet tuodaan ulkomailta, juustojen kategoriapäällikkö Harri Rantala Valiolta kertoo.
Suomalaisten suosikkijuusto menettänyt suosiotaan
Kun puhutaan vallitsevista juustotrendeistä, Rantalan mukaan perinteisesti suomalaisten ruokapöydissä nähdyt tuotteet ovat viime vuosina joutuneet tekemään tilaa uusille tulokkaille.
– Universaali trendi on kokeilla erilaisia juttuja, Rantala toteaa.
Kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin yhä suurempi valikoima erilaisia juutotyyppeja ja juustotuotteita, jotka ovat vallanneet tilaa perinteisiltä suosikeilta, kermajuustolta ja edamilta.
– Peruspehmeä, koko perheen makuun sopiva edam on menettänyt suhteellisesti eniten myyntiään, kun taas viime vuosina gouda on selvästi ollut nouseva trendi, Rantala toteaa.
Suomalaiset tietoisia juustonkuluttajia
Vaikka jokaisessa maassa vallitsee erilainen juustokulttuuri, suomalaisissa juustoissa on Rantalan mukaan yksi erikoisuus muiden maiden tuotteisiin verrattuna.
– Suomalaisissa juustoissa on se ero verrattuna muihin, että meillä juustot ovat vähemmän suolaisia. Monissa maissa vallitsevat juustotyypit, kuten gouda ja cheddar, ovat paljon suolaisempia kuin suomalaisten suosikkijuustot, Rantala kertoo.
LUE MYÖS: Tuttu suomalaisjuusto on USA:ssa premium-tuote – myynnissä delimyymälöiden juustotiskeillä!
Rantalan mukaan vähäsuolaisuus on asia, josta suomalaiset kuluttajat ovat hyvin perillä.
– Suomalaiset ovat asiasta perillä ja seuraavat paljon sitä, mitä juustot pitävät sisällään.