Suomalaisia, puhtaista raaka-aineista valmistettuja juustoja arvostetaan maailmalla. Arvostuksesta kertoo muun muassa se, että suomalaisille tuttua arkijuustoa myydään Yhdysvalloissa herkkumyymälöiden palvelutiskeillä.
Vaikka moni saattaa mieltää, että Suomessa valmistettavat juustot käytetään pääasiassa kotimaassa, juustojen kategoriapäällikkö Harri Rantala Valiolta muistuttaa, että juustoja on viety meiltä maailmalle jo vuosikymmenten ajan. Vuosittain maailmalle lähtee kymmeniä miljoonia kiloja suomalaisia juustoja.
– Meillä on korkealaatuisia juustoja, joita arvostetaan maailmalla. Puhtaat raaka-aineet ja vankka osaaminen kiinnostavat kuluttajia, Rantala kertoo ja lisää, että huippuvuonna 2010 Valio vei maailmalle 65 miljoonaa kiloa juustoa.
LUE MYÖS: Suomalainen voi palkittiin maailman parhaana – "voin Rolls Royce"
Rantalan mukaan Valion yksi suosituimmista vientituotteista on perinteinen, kansainvälisissä juustokilpailuissa menestynyt emmental-juusto. Moniaiheisen kypsymisprosessin vuoksi emmentalia pidetään yhtenä vaikeimmin valmistettavista juustoista.
Monelle suomalaiselle saattaa tulla yllätyksenä se, että meille erittäin tuttuja emmentaleja myydään Yhdysvalloissa premium-tuotteina delimyymälöiden juustotiskeillä.
Valio myy USA:ssa myös voita kuluttajille Finlandia-tuotemerkin alla.
Juustotrendeissä korostuu helppokäyttöisyys
Vaikka emmental on suosittu, tilaa löytyy myös muille tuotteille. Rantalan mukaan juustotrendeissä korostuu tällä hetkellä helppous, ja esimerkiksi yksittäispakattujen välipalajuustojen ja erilaisten ruoanlaittojuustojen suosio on kasvussa niin meillä kuin maailmalla.
Rantalan mukaan tällä hetkellä Yhdysvalloissa myyntiin otetut yksittäispakattujen Keisarinna-juustojen myynti on ylittänyt odotukset. Myös suomalaisille tutut Koskenlaskija-sulatejuustot ovat löytäneet tiensä amerikkalaisten ruokapöytiin.
– Koskenlaskija-pikareita, joita Suomessa käytetään pääasiassa ruoanvalmistukseen, käytetään Yhdysvalloissa dippaamiseen, Rantala kertoo juustotuotteiden erilaisista käyttötavoista.