Kasvisruoka on lyönyt toden teolla läpi Suomessa, kertovat K-ruokakaupan tilastot.
Vegebuumi on rantautunut Suomeen. Myynnin kasvu on näkynyt muun muassa K-ruokakauppojen vegehyllyillä.
– Kasvispohjaisten tuotteiden myynti K-ruokakaupoissa on viime vuosien aikana kasvanut voimakkaasti. Kasvua on tapahtunut useissa tuoteryhmissä sisältäen niin kasvisproteiinituotteet, vegaaniset jäätelöt, ei-maitopohjaiset juomat kuin soija- ja paputuotteetkin, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
– Erityisesti viime vuonna kasvisruoka löi Suomessa isosti läpi ja vegehyllyt vastasivat erinomaisesti asiakkaiden kulutustottumusten muutokseen. Saimme vegehyllykokeilusta asiakkailta niin paljon hyvää palautetta, että konsepti lähti nopeasti levitykseen ympäri Suomen, sanoo Akseli.
Esimerkiksi kasviproteiinipohjaisten tuotteiden, joihin hittiuutuudet Nyhtökaura ja Härkis kuuluvat, myynnin arvioidaan kasvaneen volyymissa mitattuna 20 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kahden vuoden takaiseen verrattuna kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynnin arvioidaan nousseen 50 prosenttia.
Buumi näkyy myyntitilastoissa – falafelit +300 %
Näin kasviproteiinituotteiden myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa vuodessa (volyymissa mitattuna)
• Ei-maitopohjaiset juomat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 47 %
• Ei-maitopohjaiset kermat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 63 %
• Ei-maitopohjaiset jogurtit, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 56 %
• Ei-maitopohjaiset vanukkaat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 26 %
• Tofut, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 13 %
• Kaikki vegaanipakasteet (esim. soijaleikkeet, falafelit, kasvispihvit), myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 41 %
• Hummus- ja falafel -tuotteiden myynninkehitys + 305 %
• Vegaaniset jäätelöt myynninkehitys - 5 %
Uusina tuotteina Nyhtökaura ja Härkis -tuotteiden myynninkehitys on todella voimakasta, useita satoja prosentteja. Viime vuosien vegeuutuuksia ovat myös Quorn ja Oumph! -tuotteet, jotka ovat jo vakiinnuttaneet asemansa vegetuotteiden joukossa ja joiden myynti kasvaa tasaisesti.
Esimerkki uudenlaisista vegetuotteista on tavallisen pastan kaltaisesti käytettävät linssi, - papu- ja kikhernepastat. Tällaisia tuotteita on lisätty valikoimiin viimeisen vuoden aikana. Pastaa korvaavien tuotteiden myynti on vielä pientä, mutta kasvussa.
Lähde: K-ruokakauppa
***
8:40