Valmistajien on täytynyt keksiä uusia keinoja, joilla tonnikalasäilykkeiden myynti saataisiin jälleen nousuun.
Säilyketonninkalan kulutus on kääntynyt laskuun, uutisoi The Wall Street Journal. Viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana säilyketonnikalan kulutus on laskenut peräti 42 prosentilla.
Uutisen mukaan säilyketonnikalan kulutus on vähentynyt etenkin nuorten kuluttajien keskuudessa.
LUE MYÖS: Yhdysvaltalaistutkijoiden karu havainto: Puolet sushista on aivan jotain muuta kuin luullaan
Voimakas haju osasyynä kulutuksen laskuun
Kulutuksen vähentymiselle on useitakin mahdollisia syitä.
Liikakalastuksen lisäksi nuoret kuluttavat ovat nykypäivänä selvästi enemmän kiinnostuneempia tuoreesta, vähemmän käsitellystä ruoasta. Myös vegaanisen ruokavalion suosiolla saattaa olla osuutta asiaan.
Toinen potentiaalinen syy löytyy tonnikalan vahvasti, luotaantyöntävästä hajusta. Nykypäivänä yhä useampi syö lounaansa työpöydän ääressä tai muulla julkisella paikalla. Haisevan tonnikalasalaatin tai -leivän esiin kaivaminen ei välttämättä ole se mukavin vaihtoehto.
Suosion laskua on selitetty myös nykypäivän mittapuulla epäkäytännöllisellä pakkauksella, joka koetaan monesti liian hankala.
– Moni milleniaali ei omista edes purkinavaajaa, StarKist yhtiön markkinointi-ja innovaatiojohtaja Andy Mecs kertoo.
Tonnikala metallipurkista pussiin
Tonnikalaa myyvillä yrityksillä on kuitenkin suunnitelma, joilla tonnikalan myynti saadaan jälleen nousuun. Ratkaisuksi yritykset tarjoavat muun muassa pusseja, jotka mahdollistavat tonnikalan käyttämisen ilman purkinavaajaa.
Osa yrityksistä on puolestaan ryhtynyt myymään tonnikalasta valmistettuja välipaloja tarjotakseen vaihtoehtoja välipalakulttuurin omaksuneille ihmisille.
Nähtäväksi jää, saadaanko näillä tonnikalan kulutus nousuun, vai onko tonnikalan kulutuksen laskusuhdanne tullut jäädäkseen.
Lähteet: Metro, Wall Street Journal