Vähärasvaisuuden ja proteiinipitoisuuden suosio näkyy myös jauhelihatarjonnassa.
Suomalaisten voidaan sanoa olevan melkoista jauhelihakansaa, sillä HK:n julkaiseman tiedotteen mukaan suomalaiset pistävät poskeensa vuodessa peräti 40 miljoonaa kiloa jauhelihaa. Yli puolet punaisesta lihasta myydään jauhelihana, ja erilaisia jauhelihoja löytyy kauppojen hyllyiltä kymmenittäin.
Jauhelihan suosio perustuu sen helppouteen ja monipuolisuuteen; jauhelihasta voidaan valmistaa paljon erilaisia, juuri oman maun mukaisia ruokia.
TESTAA RESEPTI: Jauhelihapihvit tomaattikastikkeessa
Suosituimpien jauhelihojen joukkoon kuuluvat niin kutsutut sekoitejauhelihat, kuten sika-nauta ja nauta-sika. Sekoitejauhelihojen jälkeen eniten myydään naudan jauhelihaa, noin 40 prosenttia koko jauhelihamäärästä. Naudan jauhelihassa suomalaisia miellyttää erityisesti sen maku.
Vähärasvaisuus kasvava jauhelihatrendi
Vaikka sekoitejauhelihat ja naudan jauheliha ovat edelleen suosituimpia tuotteita, vähärasvaisuus on nostamassa koko ajan suosiotaan.
HKScanin markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimon mukaan kuluttajat arvostavat jauhelihassa nykyisin vähärasvaisuutta, mikä näkyy muun muassa broilerin lihan suosiossa. Vähärasvaista ja proteiinipitoista broileria syödään nyt enemmän kuin koskaan.
Lue myös näppärä vinkki: Takuuvarma tapa ruskistaa jauheliha täydelliseksi – ei tule vetistä!
Vastauksena trendiin HK tuo markkinoille ensimmäistä kertaa Suomessa broilerista ja naudasta tehdyn jauhelihan, HK Kevyt & Maukas jauheliha. Uutuustuotteessa on 75 prosenttia kananpojan jauhelihaa ja 25 prosenttia naudan jauhelihaa.
Lähde: HK
***
0:34