Grillimakkara toden totta maistuu suomalaisille.
Monelle suomalaiselle kesä ei ole kesä ilman grillimakkaraa. K-ryhmä tuoreen kyselytutkimuksen perusteella nimittäin jopa 92 prosenttia suomalaisista syö kesäisin makkaraa. Kesäkuukausien myynti kattaa vuoden grillimakkaramyynnistä normaalisti lähes puolet.
Mikä uusista grillimakkaroista on paras? Testasimme: Uutuusgrillimakkarat makutestissä – Halpa vs. kallis -raati: "Varokaa yllättäviä turskahduksia"
– Suurin myyntipiikki on ehdottomasti juhannusviikolla: sen osuus kesän myynnistä on yli 10 prosenttia, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö K-ryhmän tiedotteessa.
K-ryhmän verkkokyselyyn vastasi 1008 henkilöä ja aineisto painotettiin väestöä vastaavaksi iän ja sukupuolen mukaan.
Grillimakkara maistuu erityisesti Etelä-Pohjanmaalla
S-ryhmä on puolestaan selvittänyt kyselyssään tarkemmin juhannuksen ruokasuosikkeja. Grillimakkaroiden lisäksi suomalaiset hamuavat juhannuspöytäänsä erityisesti kotimaisia varhaisperunoita. Seuraavana suosikkilistalla ovat grilliliha, mansikat, grillikasvikset, grillijuusto, jäätelö ja erilaiset kalatuotteet. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.
S-ryhmän myyntidatan perusteella juhannusherkuista grillimakkaroita suositaan erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, lohta Lapissa, herkkusieniä Varsinais-Suomessa, porsaan grillilihoja Satakunnassa ja ananasta Keski-Pohjanmaalla.
– Juhannuksena näkyvät tänä vuonna varmasti grillaamisen yleiset trendit kuten street food ja ruoan valmistaminen pidemmän kaavan kautta hiiligrillillä tai savustamalla. Juhannus on meille ruokakaupassa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Lauantaimakkaran myynti lopetettiin, palauteryöppy yllätti valmistajan täysin – klassikkotuotteisiin kajoaminen menee suomalaisilla tunteisiin
Perusmakkarat kasvattavat taas suosiotaan
Suomalaiset ovat K-ryhmän mukaan aiempina vuosina ostaneet yhä enemmän lihaisampia makkaroita sekä erilaisia erikoismakkaroita. Nyt kysyntä on kuitenkin siirtymässä jälleen vahvemmin yleisen luokan makkaroihin.
Osalla makkaroiden hinta saattaa esimerkiksi vaikuttaa ostopäätökseen.
– Erikoismakkaroista on nähtävissä siirtymää yleisen luokan grillimakkaroihin. Vaikka maailmantilanne vaikuttaa monen ostokäyttäytymiseen, valitsee tutkimuksemme mukaan kuitenkin vain noin joka viides grillimakkaransa ensisijaisesti hinta edellä, kertoo Väistö.
K-ryhmän mukaan A-luokan makkarat ovat kuitenkin tänä vuonna olleet edelleen myydyin grillimakkararyhmä.
Lue myös: Lihansyöjien raati testasi 9 erilaista vegemakkaraa – selkeän suosikin lisäksi mukaan mahtui järkytyksiä: "Kenenkään ei pitäisi ikinä koskea tuohon"
Sinappi on ehdoton ykköslisuke
Grillimakkarat maistuvat K-ryhmän kyselytutkimuksen perusteella erityisesti miehille, joista 80 prosenttia syö makkaraa silloin tällöin tai usein. Naisilla sama luku on reilut 60 prosenttia.
Miehet suosivat naisia enemmän myös maustettuja makkaroita ja uutuustuotteita. Yli 60 prosenttia suomalaisista valitsee kuitenkin mieluiten tavallisen maustamattoman grillimakkaran.
Ehdottomasti suosituin lisuke grillimakkaralle on sinappi, jota syö grillimakkaransa kanssa lähes 70 prosenttia kyselyn vastaajista. Ketsuppi sen sijaan jää yllättäen kauas taakse toiselle sijalle, sillä sitä suosii vain noin 20 prosenttia.
– Myyntidatamme kertoo, että noin puolet myydystä sinapista on mietoa ja viidennes makeaa sinappia. Loput noin 30 prosenttia on puolestaan väkevää sinappia, sanoo Väistö.
Lue myös: Oletko maistanut? Nikkarin vuoka on todella helppo arkiruoka
Katso myös: Kolme tapaa tehdä viillot grillimakkaroihin
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.