50 000 euron sähköautolla ei päässyt kesäkelissä Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta – nyt testi uusittiin olennaisella muutoksella

Kauppalehti testasi, pääseekö Skodan uudella sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta, jos sillä ajetaan moottoritien sijaan Vanhaa Turuntietä.

Skoda Enyaq ja sen lähes identtinen konsernisisar Volkswagen ID.4 ovat Suomessakin suosittuja täyssähköautoja. Enyaqin 80 iV -malli on noussut valmistajan halutuimmaksi pitkän toimintamatkansa ansiosta.

Kokeilimme kesällä, onnistuuko 502:n WLTP-kilometrin sähköautolla nopea työtapaamismatka Turkuun ja takaisin Helsinkiin lataamatta. Tarinan voit lukea täältä, mutta tehdään juonipaljastus – varaus tippui viiteen prosenttiin paluumatkalla Lohjan kohdalla, pakottaen nopeaan välilataukseen.

Juttu aiheutti ennätysmäärän monipuolista palautetta. Moni muistutti oikeellisesti, ettei WLTP-sykli mukaile nopeaa moottoritieajoa, ja kyllä se toimituksessakin tiedettiin – jo ennen matkaan lähtöä.

Moni oli myös sitä mieltä, että sähköautoilijoiden tulee omaksua uusia autoilutapoja, ja esimerkiksi ajaa pienemmällä nopeudella. Moottoritienopeuksissa kun ei juuri tapahdu hidastuvuusenergian talteenottoa, ilmanvastus kasvaa, ja energiaa kuluu enemmän, aivan kuten polttomoottoriautoissa.

Tuokin tiedettiin, ja paluumatka ajettiinkin 100–110 kilometrin tuntinopeudella. Silti 356 kilometrin matka ei onnistunut lataamatta lähes ihanteellisessa 18–22 asteen kuivassa kesäkelissä.

Mutta ei lannistuta.

Helsingistä Turkuun ja takaisin pääsee lataamatta, jos tinkii matka-ajasta

Turkuun lähdettiin taas lokakuussa, nyt kosteassa +12 asteen kelissä. Aivan täyteen ladatun auton viimeiset 150 ajettua kilometriä muistava tekoäly arvioi kantamaa riittävän 386 kilometrin ajoon.

Tällä kertaa nopeuden kurissa pitämiseksi käytettiin Vanhaa Turuntietä, jolla ajettiin 60–100 tuntikilometrin rajoitusten mukaan, koska kokemus pienemmästä matkanopeudesta asetettiin nyt etusijalle. Lähtöpaikasta Turun keskustaan kertyi 151 kilometriä, mutta aikaa matkaan tuhraantui kaksi ja puoli tuntia, ilman taukoja.

Keskinopeudeksi muodostui vain 62 km/h, ja keskikulutukseksi 18,5 kilowattia sadalla kilometrillä, kun se viimeksi moottoritiellä oli 21,6 kWh/100 km. Mikä ilahduttavinta, toimintamatkamittari arvioi perillä Turussa sähköä riittävän vielä 245 kilometrille, nostaen arviota pienen kaupunkipyörittelyn jälkeen vielä 258 kilometriin. Akkukapasiteettia Turussa oli jäljellä vielä 62 prosenttia. Kotiin päästäisiin kirkkaasti!

Molemmat matkat tehtiin käyttäen Normal-ajotilaa, Travel Assist -ajoavustinta ja reitin topografiaa ymmärtävää navigaattoria.

1 711 kilometriä ajetun testiauton koko elinkaaren keskikulutus 56 tuntikilometrin keskinopeudella ennen Kauppalehden koeajoa oli 20,6 kWh/100 km.

Aurajoen rannoilla vietetyn lounastapaamisen, ja Ruissalon lenkin jälkeen auto arvioi sähkön riittävän vielä 230 kilometrin matkalle.

Loppuhuomiona päästiin toteamaan, että matka-ajasta tinkimällä Enyaq suhauttaa Turkuun ja takaisin lataamatta vaivatta. Matka-aika kuitenkin kasvaa tunnilla per sivu, vaikka matkan pituus Turun moottoritiellä ja Vanhalla Turuntiellä on testilenkillä kilometrin tarkkuudella sama, 151 kilometriä. Herää kysymys ajan arvokkuudesta. Koko päiväetappi sujuisi selvästi nopeammin, jos autoa lataisi Turussa parkissa vähän, ja ajaisi moottoritietä.

Vaan mitenköhän kävisi, jos takaisin Helsinkiin tulisikin moottoritietä pitkin ja lataamatta?

Eikun kokeilemaan.

Kotimatkalla alkaa armoton monsuunisade, ja nopeutta pitää moottoritiellä pudottaa jo sen vuoksi. Lisäksi Ämmässuon kohdalla on tapahtunut onnettomuus, ja Turusta tulijat joutuvat keksimään itselleen viihdykettä noin 45 minuuttia kestävän moottoritieseisokin ajaksi.

Perillä latausta on vielä jäljellä 9 prosenttia 316 kilometrin päiväetapin jälkeen. Paluumatkan keskikulutukseksi muodostuu 22,3 kWh/100 km. Koko ajopäivän pituus oli 5 tuntia 45 minuuttia, keskinopeus 55 km/h ja keskikulutus 20,3 kWh/100 km.

Lue myös:

    Uusimmat