Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala antaa ymmärtää, että mestaritiimin kuljettajakokoonpanoon voi tulla muutoksia.
Toyotan rallitalli valmistautuu parhaillaan Japanissa kauden loppuhuipennukseen ja kotikisaansa. Vaikka kaikki mestaruudet ovat jo niin sanotusti takataskussa, käydään kulisseissa kovaa peliä ensi kauden kuljettajista.
Toyotan WRC-tallin päällikkö Latvala on jo pitkään korostanut, ettei nykyistä kokoonpanoa tarvitse vaihtaa, sillä Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans sekä kolmatta autoa jakaneet Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi toivat jättipotin tällä kaudella. Toyota kaappasi tänä vuonna sekä kuljettajien, kartanlukijoiden että valmistajien MM-tittelit.
LUE MYÖS: Kommentti: Esapekka Lappi tekee jotain, mikä on toistaiseksi ollut vain mestareiden etuoikeus - Hyundai-pesti on uhkien ja mahdollisuuksien järkiavioliitto
Ott Tänakin ilmoitus lähteä Hyundain tallista laittoi kuskiruletin uusiksi. MTV Urheilun tietojen mukaan Esapekka Lapilla olisi jo kontrahti Hyundain kanssa, joten iso määrä tietotaitoa on valumassa Toyotalta korealaisvalmistajan leiriin.
Tiimipomo Latvala harkitsi sanojaan tarkasti, kun MTV Urheilu kysyi häneltä tiimin ensi kauden kuskikokoonpanosta.
– Kuukausi sitten näytti vielä aika selkeältä, mutta muutokset voivat olla mahdollisia. Mitään ei ole päätetty virallisesti. Tiimit tiedottavat asioista aikanaan, Latvala sanoi.
Tänakin huhuttiin alun perin matkaavan takaisin M-Sport Fordin leipiin, mutta brittitiimin taloudelliset resurssit eivät välttämättä riitä virolaistähteen. Toinen mahdollinen vaihtoehto Tänakille olisi, mikäli ura vielä jatkuu, paluu Toyotalle, mistä mies lähti pienen myrskyn saattelemana mestaruuskautensa 2019 jälkeen.
LUE MYÖS: MM-rallissa kohauttaneesta Esapekka Lapista huima näkemys – Kalle Rovanperäkin saa varoa: "Kukaan ei ole voinut kiistää"
Tänak on kuljettajamarkkinoiden isoin palanen. Mahdollista on, että rallin MM-sarjan kuskipaletissa nähdään vielä muitakin liikkeitä.
Latvala ei saa vielä julkisesti kommentoida Toyotan kuskikokoonpanoa. Mutta asetellaan kysymys näin: Jari-Matti Latvala, luuletko, että rallin MM-sarjassa on luvassa isompiakin kuljettajauutisia loppukauden aikana?
– Sanotaan näin, että on vähän kutina, että tässä tulee vielä muutoksia. Ehkä se ei olekaan niin suoraviivaista, miltä näytti vielä kuukausi takaperin, Latvala korosti aiempaa vastaustaan.
Lapin siirtyminen Hyundaille jättää korealaisvalmistajan leirissä enää yhden vapaan paikan osa-aikaiselle kuljettajalle, joka jakaa autoa Dani Sordon kanssa. Toisaalta myös Toyotalle vapautuu ”puolipäiväisen” kuskin rooli, sillä Ogierin toiveissa on ajaa vain noin puolet ensi kauden kisoista.
Teemu Sunista on soviteltu Hyundain tehdastiimiin, sillä hän testasi aiemmin tällä viikolla ensimmäistä kertaa tallin Rally1-kilpuria Keski-Suomessa. Toisaalta myös Toyotan osa-aikaisen kuljettajan pesti voisi sopia hyvin Suniselle.
Toyota aloittaa ensi vuonna uuden Rally2-autonsa todellisen testirupeaman. Sunisella on kokemusta vastaavista hommista Hyundailla, jonka Rally2-kilpurista jokelalainen on kehittänyt voittaja-auton. MTV Urheilun tietojen mukaan Lapille oli kaavailtu isoa roolia Rally2-kilpurin kehitysprojektissa.