Huippuvauhtia löytyy enää harvoin, ja tasaisuudessa tulee tiimitovereille takkiin. Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen tekisi siis oikean ratkaisun luopuessaan Jari-Matti Latvalan palveluista kisakuljettajana, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen.
Latvalan tulevaisuus on ollut suomalaisittain yksi MM-rallin syyskauden kuumimmista puheenaiheista.
Nyt Tommi Mäkinen tuntuu lyöneen pisteen Latvalan Toyota-kisakuskipestille tuoreilla kommenteillaan Autosportille.
– Toivottavasti löydämme jotain muuta Jari-Matille. Meillä on erilaisia osa-alueita tässä projektissa, ehkä sieltä löytyy jotain. Ehkä testausta, mutta Juho (Hänninen) hoitaa jo sitä osastoa erittäin hyvin. Meidän pitää katsoa isoa kuvaa. Tämä on todella haastava (tilanne), Mäkinen summaa.
Auts.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Tässä yhtälössä Toyota tekee sopimuksen Ott Tänakin, WRC2-mestaruuden varmistaneen Kalle Rovanperän ja tallin nykyisen kuskin Kris Meeken kanssa. Mitään näistä ei ole vielä vahvistettu, mutta tässä on hyvin todennäköisesti japanilaisvalmistajan kuljettajakolmikko kaudelle 2020.
Tänakin ja Rovanperän sopimuksia ei tarvitse paljoa perustella. Virolainen on sarjan nopein kuljettaja ja on tuomassa hyvin todennäköisesti Toyotalle kuljettajien MM-tittelin. Rovanperä on puolestaan vuosikausiin kirkkain rallitalentti, jota Mäkinen on valmistellut tallinsa rattiin jo vuosia.
Miksi sitten Meeke? Jos katsotaan raa'asti tuloksia, hän johtaa Latvalaa MM-sarjassa pistein 98-84 ja on ajanut Toyotan värit pisteille kymmenen kertaa Latvalan kahdeksaa vastaan. Palkintosijoja Latvalalla on kaksi ja Meekellä yksi, mutta huippuvauhtiin Latvala pystyy enää harvoin. Ja Tänak on näyttänyt, että sitä Toyotassa riittää.
Meeke ja Latvala tunnetaan molemmat virhealttiina kuskeina, mutta tuntuu siltä, että pohjoisirlantilainen on sisäistänyt paremmin roolinsa varmana pisteiden tuojana hurjavauhtisen Tänakin takana.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Vaikka Mäkinen tuntuu jo tehneen päätöksensä – kielsi sen vielä Autosportin artikkelissa – Latvalalla on myös tukijoukkonsa. Suomalaiskonkari on erittäin suosittu persoona japanilaisfanien ja Toyota-johdon keskuudessa.
Entä jos Toyota-jatkoa ei tästä huolimatta tule? Fordeja ajattavalla M-Sportilla on paikkoja auki ensi kaudelle, ja Latvala on ajanut valmistajan väreissä aiemmin, mutta tiimi on profiloitunut nuorten kuljettajien kasvattajana. Yli 200 MM-startin 34-vuotias Latvala ei oikein istu tähän filosofiaan.
Jari-Matti Latvalan vaihtoehdot ovat vähissä, jos moottori sakkaa Toyotalla.