Fiat Chrysler Automobiles -konserniin kuuluvalla Alfa Romeolla ei ole viime vuosina mennyt liian hyvin. Ongelmana on ollut Fiatin tapaan vanhentunut mallisto, johon haetaan nyt piristystä täysin uuden Giulia-mallin myötä.
Giulia liittyy kovaan joukkoon, johon kuuluvat muun muassa Audi A4, BMW 3-sarja ja Mercedeksen C-sarja. Etenkin Audi ja Mercedes ovat tuoreita malleja, jotka ovat nostaneet luokkansa standardit korkealle, eikä Alfalla ole juuri varaa epäonnistua.
Giuliasta on pitkään liikkunut huhuja ja monenlaisia salakuvia. Näissä tämä takavetoinen uutuusmalli on näyttänyt erittäin lupaavalta, ja samoin myös jokin aika sitten paljastunut moottorivalikoima on varsin kiinnostavan oloinen. Tämän lisäksi valmistaja kertoo keskittyneensä auton massan rajoittamiseen ja sitä myötä optimaalisen painonjakauman saavuttamiseen. Keveyden kautta päästään Alfan kohdalla olennaiseen asiaan eli ajettavuuteen, jota valmistaja kehuu vuolaasti. Tätä ei ole kuitenkaan tehty jousitusmukavuuden kustannuksella. Odotamme mielenkiinnolla ensimaistiaisia.
Muotoilu on makuasia, mutta ainakin allekirjoittaneen silmää uuden Giulian ulkomuoto miellyttää. Ulkomuodon lisäksi myös moottorivaihtoehdot herättävät mielenkiintoa. Tarjolla on kaksi 2,2-litraista turbodieseliä, jotka ovat tehoiltaan 150- ja 180-hevosvoimaisia. Bensamalliston aloittaa 2,0-litrainen ja 200-hevosvoimainen turbokone, ja malliston huipulta löytyy saksalaiset tehopelit haastava Quadrifoglio-versio, jonka 2,9-litraisella tuplaturbolla vauhditettu V6 tarjoilee kuljettajalle 510 hevosvoimaa.
Giulian Suomeen tulon aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa.
Galleria