Alfa Romeo on ollut pitkään markkinoilla kapealla ja hieman vanhentuneella mallistolla. Keskikokoluokan auto on puuttunut mallistosta vuodesta 2011 lähtien.
Vuosien odotuksen jälkeen koitti viimein se päivä, kun Alfa Romeo 159:lle esiteltiin seuraaja. Malli tunnetaan legendaarisella nimellä Giulia ja kyseessä on pitkästä aikaa italialaisvalmistajalle takavetoinen perheauto. Sama nimi oli käytössä 1960-1970 luvulla niin ikään takavetoisissa henkilöautoissa. Mallin esittelyllä juhlistettiin myös yhtiön vuosipäivää, sillä 24.6. tuli kuluneeksi 105 vuotta merkin perustamisesta.
Ensiesittelyn yhteydessä Giuliasta oli esillä vain malliston huipulle sijoittuva Quadrifoglio perinteisellä neliapilamerkillä varustettuna. Kyseisen mallin ilmoitetut tiedot eivät jätä varmasti ketään kylmäksi: ahdettu V6 tuottaa 510 hevosvoimaa ja nollasta sataan keretään sen voimin 3,9 sekunnissa.
Mallissa on hyödynnetty paljon kevytrakenneosaamista painon pitämiseksi kurissa. Rakenteissa on käytetty muun muassa paljon alumiinia, hiilikuitua sekä erilaisia lujitemuovisia ratkaisuja. Huippumallin tehopainosuhteen kerrotaan olevan alle 3 kg/hv, joten kokonaispaino ei voi olla juurikaan yli 1500 kiloa, mikä on nykypäivänä kohtuullinen lukema. Tämän lisäksi painonjakauma on tasan 50/50, mikä lupaa hyvää ajettavuuden suhteen.
Muusta mallistosta ei vielä paljastettu muuta tietoa kuin, että mallistoon tulee myös nelivetoisia versioita. Giulia on suunnattu kaikin tavoin varsin suoraan saksalaisten premium-merkkien kimppuun, joten odotettavissa on perusmallien lisäksi suhteellisen tehokkaita dieselversioita. Konsernista löytyy tekniikka tähänkin valmiina esimerkiksi Maseratin kuorista.
Italialainen kaunotar on enemmän kuin tervetullut täydentämään tämän kokoluokan markkinoita. Pelkkä kauneus ei kuitenkaan riitä tiukassa kilpailussa, ja tämä varmasti on tiedostettu myös Italiassa. Odotamme innolla, että pääsemme tutustumaan Giuliaan tarkemmin.