Ammattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"

Mika Ranta
Ammattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin viime viikolla. Mika Ranta, AOP
Julkaistu 15.03.2022 05:45
Toimittajan kuva
Terhi Romo

terhi.romo@mtv.fi

Venäjän hyökättyä Ukrainaan dieselin hinta on noussut lähes 40 senttiä litralta, ja runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut jo lomauttamaan henkilöstöä. Iiläinen Mika Ranta, 35, sai tuntea hinnan nousun vaikutukset omakohtaisesti, kun hänet lomautettiin viime viikolla. 

– Olen aina ajatellut, että Suomi pyörii kumipyörillä, että tämä olisi viimeinen ala, josta työt loppuvat, Ranta kommentoi kuljetusyritysten ahdinkoa. 

Kymmenen vuotta rekka-autoa kuljettanut ja myös Soldiers of Odinin perustajana tunnettu Ranta on tänään toista päivää lomautettuna. Parkkiin jäi kolme autoa, joka tarkoittaa, että yritys lomautti kuusi työntekijää. 

Lomautusta perusteltiin tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.

– Kun dieselin hinta nousee, menot kasvavat, Ranta kiteyttää.

Lue myös: Dieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen yrittäjän tulevaisuutta

Lomautuksia osattiin pelätä 

Rannan mukaan lomautuksista on keskusteltu pidemmän aikaa. Hän osasi odottaa, että saisi itsekin jossain vaiheessa lomautuslapun käteensä.

– Jo korona-aikana on ollut puhetta, että jossain vaiheessa lomautukset alkavat. Olin jo tottunut siihen, että koko ajan on vaara päällä.

Viimeinen niitti oli Venäjän hyökkäyksen aiheuttama dieselin hinnan nousu.

– Aika moni firma laittaa nyt pillit pussiin ja odottaa, että saataisiin muutoksia dieselin hintaan, Ranta jatkaa.

4:19img

Liikenneopettaja näyttää: Näillä helpoilla keinoilla voit säästää arvokasta bensaa

"Kannattaako koko Suomea laittaa konkurssiin?"

Rannan mukaan työt tutussa firmassa jatkuisivat, jos dieselin hintaan tulee muutoksia.

– Itse en kuulu liittoon, niin ei ole aikaa odottaa. Tuli hätä, mistä saan rahaa. 

Uuden työn etsiminen alkoi heti, kun Ranta sai tiedon lomautuksesta. Vaikka tarjolla oli myös metallialan töitä, hän aikoo pysyä kuljettajana. Ranta aloittaa uudet työt jo keskiviikkona.

– Nautin tästä työstä ja mielelläni teen tätä niin pitkään kuin se on mahdollista.  

Ranta toivoo, että kuljetusyrittäjien ahdinko helpottaisi pian.  

– Toivon toki, että hallituksessa ymmärrettäisiin tämä asia. Kannattaako koko Suomea laittaa konkurssiin kunnianhimoisten päästötavoitteiden takia?

2:29img

Dieselin hinta hipoo hurjissa lukemissa, miksei kuljetusala siirry kestävämpiin energiamuotoihin? Asiantuntija vastaa

Kalustoa seisotetaan korkeiden hintojen takia 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kyselyn mukaan yhdeksän kymmenestä yrittäjästä sanoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta. 

– Tämä sotatilanne on johtanut jo siihen, että kaikkien yritysten ei ole mahdollista enää ajaa kustannusten takia. Tappiollista yritystoimintaa ei kukaan voi pitkään jatkaa. Osa yrittäjistä on joutunut laittamaan kalustoa seisomaan, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo. 

SKALin kysely toteutettiin pikavauhtia, ja se tarkastelee juuri Venäjän hyökkäyksen seurauksia kuljetusalalle. Kyselyyn vastasi 547 kuljetusyrittäjää. 

Kuljetusalan yrittäjät olivat jo ennestään ahtaalla dieselin hinnan nousun vuoksi. Kujalan mukaan sota on kuitenkin vaikuttanut tilanteeseen dramaattisen suuresti. Runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöä. 

– Pidän lukua korkeana, kun näin nopeasti on jouduttu lomauttamisiin. Kukaan yrittäjä ei halua lomauttaa tai irtisanoa henkilöstöään. Ne ovat kovia päätöksiä, Kujala kommentoi.

Lue myös: Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"

 Tilanne heijastunee ruoan hintaan pitkällä aikavälillä 

Käynnissä olevaa tilannetta voi kutsua lumipalloefektiksi, joka tulee jossain vaiheessa näkymään myös kuluttajien kukkaroissa. 

Kun dieselin hintaa nostetaan, kuljetusyrittäjille tulee lisämenoa. Menoja yritetään paikata nostamalla rahdin hintaa. Kun rahdin tilaaja joutuu maksamaan enemmän, se näkyy kuljetettavien tuotteiden hinnoissa. Mahdolliset vaikutukset eivät kuitenkaan näy heti, vaan pidemmällä aikavälillä.  

Jopa puolet SKALin kyselyyn vastanneista ovat neuvotelleet kustannusten nousun aiheuttamasta tilanteesta asiakkaan kanssa. 

1:55img

Kujala kertoo, mikä voisi olla lääkkeenä kurjistuvaan tilanteeseen.

– Eurooppa on sodan lisäksi energiakriisissä ja meidän pitäisi saada nopeasti hintoja alas, Kujala kommentoi tilannetta. 

SKALin mukaan yritysten tilannetta voisi helpottaa alentamalla dieselin polttoaineveroa EU:n minimitasolle, ottamalla ammattidiesel käytöön niin kutsuttuna kustannustukena tai poistamalla jakeluvelvoite määräaikaisesti.  

Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. 

– Jakeluvelvoite voitaisiin nopeastikin laskea nollaan. Se vaikuttaisi suhteellisen nopeasti jopa 30 sentillä pumppuhintaan. Hallituksen pitäisi uskaltaa tehdä tämä heti, Kujala kertoo.   

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine