Sekä taksi- että kuljetusalalla eletään tällä hetkellä vaikeita aikoja. Polttoaineiden hintojen nousun vuoksi osalla yrityksistä on nyt niin sanotusti pää pölkyllä. Asiantuntijat vierailivat Uutisaamussa kertomassa, mikä on tilanne juuri nyt.
Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sekä Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen vierailivat tiistaina Maikkarin Uutisaamussa keskustelemassa muun muassa polttoaineiden hinnoista.
Vehmanen kertoi, että polttoaineiden hinnannousu tulee vaikuttamaan kaikkiin, koska Suomi on valtavan pitkien välimatkojen maa. Tilanne on kirpaissut erityisesti kuljetusalan yrityksiä, sillä joidenkin kohdalla polttoaineiden nykyiset hinnat ovat tehneet liiketoiminnasta jopa täysin kannattamatonta.
– Monet yritykset ovat suuressa konkurssiuhassa. Suuri vaikutus on myös kaikkiin yrityksiin, jotka ostavat kuljetuspalveluita, Vehmanen totesi.
Lue myös: "Kustannukset ovat karanneet taivaisiin" – osa taksifirmoista tasapainoilee ohuella nuoralla, hintoja jouduttu jo nostamaan
Myös taksiyrityksissä eletään kovia aikoja. Koskinen huomauttaa, että polttoaineen osuus on tavallisesti noin kahdeksan prosenttia taksiyrityksen kuluista.
– Taksiyrittäjähän ei saa rahaa mistään muualta kuin taksin käyttäjiltä. Jos kulut kasvavat, niin loogista on, että silloin kuluttajalta pitää saada pikkuisen enemmän rahaa, jotta pystytään ne kulut peittämään, Koskinen vastaa kysymykseen siitä, heijastuuko polttoaineiden hintojen nousu myös kyytien hintoihin.
Koskisen mukaan Taksiliitossa ei sen erityisemmin seurata matkojen hintoja.
– Jokainen yrittäjä itse päättää omat hintansa, mutta se on selvää, että kun kustannukset nousevat, niin jostain se raha on saatava.
"Merkittävällä osalla ei ole tällaisia klausuuleja"
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
Mikseivät kuljetusalan yritykset siirrä kohonneita polttoainekustannuksia asiakkaille, kuten taksialalla tehdään? Vehmasen mukaan kysymys on hyvä, mutta siihen on myös selkeä vastaus.
– Tämä johtuu siitä, että raskaassa liikenteessä merkittävällä osalla yrityksistä ei ole tällaisia klausuuleja, Vehmanen sanoo.
Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei monienkaan kuljetusyritysten sopimuksissa ole varauduttu näin merkittäviin hintamuutoksiin, vaan hinta on määräytynyt sopimusta tehdessä. Lisäksi sopimukset ovat monesti pitkiä, joten tällaisia ehtoja ei ole mahdollista saada heti voimaan.
– Se on tämän kriisin perussyy, Koskinen täräyttää.
Lue myös: Suomalainen taksifirma hankki kiinalaisia Maxus-sähköautoja – "Pääsevät jonon ohi"
Onko sähköauto nyt kultakaivos taksiyrittäjälle? Mitä ongelmia sähköautojen yleistymiseen käyttöön liittyy taksiliikenteessä? Entä mitä tarkoittaa tiheään julkisuudessa pyöritelty termi jakeluvelvoite ja kuinka paljon sen alentaminen vaikuttaa esimerkiksi dieselin pumppuhintoihin? Vehmanen ja Koskinen kertovat videolla myös sen, millaisia seurauksia hallituksen tekemällä sadan miljoonan euron vuosittaisella leikkauksella on tieliikenteen uusiin investointeihin.