Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"

2:29img
Miksi kuljetusalalla ei siirrytä kestävämpiin energiamuotoihin ratkaisuna dieselin hinnan nousuun? Asiantuntija vastaa.
Julkaistu 15.02.2022 15:17

Salla Laurila

Polttoaineen hinnan nousulla on jo vakavia vaikutuksia kuljetusalan yritysten toimintaan. Alan järjestö ehdottaa poikkeuksellista dieselratkaisua avuksi.

Kuljetus- ja logistiikka-alan ammattilaisten edunvalvontajärjestö SKAL ry ehdottaa, että polttoaineen hinnasta johtuvia kuluja voitaisiin kompensoida yrittäjille niin kutsutulla ”ammattidieselillä”. 

Käytännössä kyse on siitä, että yrittäjä voisi hakea polttoainekustannuksista veronpalautusta.

SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo MTV Uutiset Livessä, että vastaava toimenpide on jo käytössä kahdeksassa EU-maassa.

– Suurimmillaan palautus on Belgiassa, jossa se on noin 24 senttiä. Silloin puhutaan jo sadoista miljoonista euroista alan kustannustaakan keventämiseksi. Tämä aihepiiri on hallituksen pöydällä ja toivotaan tietenkin, että hallitus päättää aloittaa välittömästi valmistelun ja päättää tason sellaiseksi maksimiksi, minkä EU:n energiadirektiivi mahdollistaa. 

Hänen mukaansa alan yritysten kannattavuus on jyrkässä laskussa.

– Suorastaan hätääntyneitä yhteydenottoja on tullut alan yrittäjiltä, kun joudutaan ajamaan jopa tappiolla. 

Dieselin hinta graafi

Lähde: SKAL, Tilastokeskus, paitsi "polttoaine.net, keskihinta".

Polttoainekulut kasvaneet 500 000 euroa

Soisalon liikenne oy perheyrityksen toimitusjohtaja Ilkka Nissinen kertoo, että polttoaineen hinnan nousu selittää isolta osin yhtiön liiketoiminnan muuttumista tappiolliseksi vuoden 2020 ja 2021 välillä. Polttoaine on henkilöstön jälkeen suurin yksittäinen kulujen aiheuttaja yritykselle.

– Kesällä ja syksyllä 2020 polttoaineen hinta oli historiallisen alhaalla, tällä hetkellä samalla ajomäärällä polttoainekulut ovat nousseet 500 000 euroa vuodessa. Reilussa vuodessa polttoaineen hinta on noussut 50 prosenttia, Nissinen kuvailee tilannetta yrityksen näkökulmasta.

Lue myös: Hallitus etsii nopeita ratkaisuja bensa-ahdinkoon – Marin Ylellä: "Ei heikennä ilmastotoimia"

Yrittäjän näkökulmasta hankalaa on sekin, että viimeisen parin vuoden aikana muutoksiin on pitänyt varautua yllättäen.

– Polttoaineen hinnan korotuksista alkoi kantautua huhuja joulun ja uudenvuoden välissä. Varautuminen nykytilanteeseen alkoi kesken lomien.

Korona kurittanut liiketoimintaa ennestään

Yrityksellä on 80 linja-autoa ja 5 kuorma-autoa. Liiketoiminta koostuu pääosin tilausajoista ja sopimusliikenteestä. 

– Tilausajoissa hintoja on voitu nostaa, mutta sopimusliikennettä (kuten kaupunkien julkista liikennettä) ajetaan tällä hetkellä tappiolla. Sopimusliikenteen ongelmana on se, ettei hintoja voi tarkastaa kesken sopimuskauden. 

Tällä hetkellä tilausajoja tosin ei juurikaan ole koronatilanteesta johtuen. Toimitusjohtaja valitteleekin sitä, että polttoaineen hinnan nousu kurittaa jo ennestään koronan vuoksi kannattamattomaksi muuttunutta liiketoimintaa.  

– Kaksi vuotta on pitänyt tinkiä kaikesta, eikä tuloja ole tullut siihen tahtiin, mitä normaaliaikana liiketoiminnalla pitäisi tehdä, kyllä alkaa olla tiukat paikat, Nissinen kuvailee tilannetta.

Selviävätkö pienyrittäjät?

SKALin ehdotus ammattidieselistä saa Nissiseltä kannatusta.

– Kyllä se tällä hetkellä tuntuu tavallaan ainoalta pelastukselta. Joko hintoja täytyy korottaa reilusti tai kustannuksia laskea.

Myös roukalahtelainen kuljetusalan yrittäjä Jukka Sahlman uskoo ammattidieselin olevan apu tilanteeseen.

– Mutta sen pitäisi tulla voimaan heti, osa yrittäjistä ei kestä tilannetta pitkään.

Lue myös: Näin raju polttoaineiden hinnannousu on ollut – silti tilastoista paljastuu ilonaihe dieselautoilijoille

Hän pelkää, että polttoaineen hinnan kehitys uhkaa kaataa pienempiä yrityksiä kuljetusalalta.

– Se on vain katsottava, kenellä paukut riittävät. Mutta jokaisen keikan tulisi olla kannattava, eikä tehdä yritykselle tappiota, Sahlman pohtii.

Automiehen kukkaro kärsii ensimmäisenä

Hänen mukaansa pienyrittäjien on vaikea kilpailla Suomessa toimivien ulkomaisten yritysten kanssa, muun muassa juuri polttoaineen hinnan vuoksi.

– Esimerkiksi Virossa polttoaineen hinta on monta senttiä halvempi. Jos autot voi tankata siellä, syntyy selvää säästöä.

– Suomalainen pieni kuljetusyrittäjä ei voi kilpailla hinnasta ulkomaalaisten suurten huolintayritysten kanssa, jotka tekevät ajoja Suomeen. Meidän pienyrittäjien kilpailuvaltti on palvelun laatu, mutta osalle ostajista merkitsee vain hinta, hinta ja hinta, Sahlman harmittelee.

Video: Myös bensan hinta on noussut. Näin kansalaiset kommentoivat asiaa bensapumpulla: "Eihän se kovin positiivisia ajatuksia tuo..."

2:08img

Hän sanoo, että polttoaineen hinnan nousu näkyy ensimmäisenä pienyrittäjän kukkarossa.

– Ainahan ollaan automiehen kukkarolla ensimmäisenä. Yrityksen palveluiden hinnat nousevat viiveellä ja silloinkin ne kattavat vain puolet todellisista polttoaineen kustannuskuluista. Korotukset ovat aivan minimaalisia verrattuna kustannuksiin.

Hän arvioi, että polttoaine käsittää jo puolet yrityksen kaikista kuluista, kun ennen se oli noin 25 prosenttia.

Suuret menot

SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo, että dieselin keskimääräinen hinta on järjestön laskelmien mukaan noussut joulukuusta 2020 jopa 0,50 euroa litralta. 

– tällainen hinnannousu vaikuttaa voimakkaasti kalustoon, joka kuluttaa paljon polttoainetta. Se näkyy suoraan yrityksen kannattavuudessa.

Dieselin hinta esitettynä graafina.

Lähde: SKAL, Tilastokeskus, paitsi "polttoaine.net, keskihinta".

Kujalan mukaan hintatason nousu on ollut nopea ja poikkeuksellinen. 

– Jos tilanne jatkuu pitkään näin, se voi tarkoittaa myös konkursseja, kun hintojen nousu ei siirry nopeasti palveluiden hinnan nousuihin. 

– Kysymys ei ole pelkästään kuljetusalan yrittäjien ongelmasta, vaan kyse on yleisesti Suomen koko logistiikka-alan kilpailukyvystä ja asemasta. Olemme aikamoisella takamatkalla suhteessa kilpailijamaihin ja päämarkkina-alueisiin. Tällä on vaikutusta siihen, kuten viime aikojen uutisista on huomattu, että yritykset tekevät investointi- ja sijoittamispäätöksiä sen perusteella, millaiset logistiikan kustannukset maassa on. 

Katso Kujalan pitkä haastattelu dieselin hinnan vaikutuksista videolta!

14:01img

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine