Ammattikuljettaja Petri lopettaa työt, jos dieselin hinta ei laske: "On kannattavampaa olla työtön"

Helsinkiläinen ammattikuljettaja Petri Kauppinen, 57, pohtii töiden lopettamista dieselin hintojen vuoksi. 

– Näillä näkymin lyön hanskat tiskiin. Työnteko ei kannata näillä hinnoilla. On kannattavampaa olla työtön.

Kuljetusalalla vuodesta 1985 toiminut Kauppinen pohtii vakavasti työttömäksi jäämistä ja oman auton laittamista seisontaan. Syynä on tämänhetkinen dieselin hinta. 

Kauppisen mukaan työmatkat dieselkäyttöisellä autolla tulevat niin kalliiksi, että on järkevämpää "olla työttömänä ja syljeskellä kattoon". 

Työmatkoihin parikymppiä päivässä

Kauppisen työmatka on suuntaansa noin 50 kilometriä. Hänellä on henkilökohtaisessa käytössään dieselkäyttöinen Audi, joka kuluttaa noin 10 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.  

Dieselin hinta on ollut nousussa ja sodan seurauksena keskihinta on noussut yli kahteen euroon. Helsingissä on nähty jopa 2,6 litrahintaa.  

Tämän hetkisillä hinnoilla Kauppisen yhden päivän työmatkojen polttoainekustannukset nousevat yli 20 euroon. Viiden työpäivän viikolla matkoihin menisi siis sata euroa.   

– Nyt on se tilanne, että minun ei kannata tehdä töitä enää. Silloin kannatti käydä töissä, kun polttoaineen hinnat olivat alemmat. 

Polttoaineen lisäksi kuluja tulee dieselin käyttövoimaverosta ja auton vakuutuksista. Kauppinen maksaa veroja ja vakuutuksia reilut 180 euroa kuukaudessa. 

"Nyt kädestä suuhun -elämää"

Kauppinen on kuljetusalan yrityksessä töissä osa-aikaisena ja saa soviteltua työttömyystukea.  

Työttömyysetuus sovitellaan yhteen keikkatyöstä saatavien tulojen kanssa eli Kauppisen saama palkka vähentää työttömyysetuutta. 

Kuinka polttoaineen kallistuminen näkyy autokaupassa? Aiheesta lisää MTV Uutiset Livessä keskiviikkona 23.3. 

Vaikka Kauppinen on osa-aikainen, hänelle on riittänyt hyvin töitä. Hän arvioi, että auton polttoaine ja muiden käyttökulujen jälkeen hänelle jää kuukaudessa noin 700–800 euroa.  

– Ennen vanhaan, kun tehtiin töitä, jäi rahaa jopa ylimääräiseen. Nyt se on kädestä suuhun elämää.  

Työttömänä hän saisi keskimäärin 742 euroa kuukaudessa, josta vähennetään verot. 

Kahvipöydissä keskustellaan irtisanoutumisista

Kauppinen on kuullut myös ammattikuljettajien kahvipöydissä kiivasta keskustelua dieselin hinnan noususta ja sen vaikutuksista alaan. Hän tietää useamman, joka on harkinnut töiden lopettamista hintojen vuoksi.  

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin kyselyn mukaan yhdeksän kymmenestä yrittäjästä sanoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta, ja 38 prosenttia on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan. SKAL ilmaisi eilen huolensa siitä, ettei hallitus tee päätöksiä tarpeeksi nopeasti. 

Kauppinen sen sijaan toivoisi, että keskustelu siirtyisi yhä enemmän yrityksistä yksityisiin ihmisiin.  

– Ei auta, että vaan rekkafirmoilta pudotetaan hintoja, vaan tämä tilanne hankaloittaa ihan normaalien ihmisten elämää.  

– Tämä on järjetön yhdistelmä, että autoon menee enemmän rahaa kuin asuntoon. 

Viime perjantaina hallitus kertoi korottavansa työmatkojen verovähennyksen enimmäismäärää 7 000 eurosta 8 400 euroon. 

Myös kilometrikohtainen työmatkavähennys nousee omalla autolla kuljettaessa 25 sentistä 30 senttiin per kilometri. 

Polttoaineverotuksen suorasta alentamisesta keskusteltiin, mutta sen nähtiin Suomen kansantalouden kannalta liian kalliiksi toimeksi.

Kauppinen ei liiemmin riemuitse hallituksen päätöksistä.

Osa-aikaisena Kauppisen on hankala arvioida työmatkojen määrää ennakkoon, jonka vuoksi vähennykset tulevat hänelle kerran vuodessa. 

– Laskut ja polttoainekulut pitäisivät kuitenkin maksaa nyt heti, Kauppinen kommentoi.

Yhtenä ratkaisuna alanvaihto

Kauppinen pohtii alanvaihtoa ja työtä kävely- tai bussimatkan päästä. Tämänhetkisiin töihin hän ei hankalien aikataulujen vuoksi pääse julkisilla.  

– Työt venyvät usein yöhön, eikä julkiset kulje tuolloin. 

Dieselautojen polttoaineen kulutus on normaalitilanteessa ollut pienempi kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton.

Pitkien työmatkojen vuoksi Kauppinen on pitänyt dieselkäyttöistä autoa hyvänä ratkaisuna, vaikka veroa pitääkin maksaa enemmän. Nyt tilanne on kuitenkin toinen.

Polttoaineen hintojen nousu on saanut Kauppisen pohtimaan auton vaihtoa hybridiin. Hän ei kuitenkaan ole löytänyt vielä autoa, jonka kokee yhtä turvalliseksi ja kuluttaisi hänen ajotarpeillaan niin paljon vähemmän, että vaihto kannattaisi. Sähköautoon hänellä ei näillä hinnoilla ole varaa.

Kauppinen ei aio myydä autoaan, vaikka lopettaisi työt. Hän siirtää auton seisontaan, jolloin säästää vakuutusmaksuissa ja veroissa. 

– Miksi sitä hyvää vanhaa autoa myymään? Odotan siihen asti, että hinnat laskevat.

Koronatoimia ja polttoaineen hinnan nousua vastaan on nähty mielenosoituksia. Kauppinen itse ei ole osallistunut Convoy-mielenosoituksiin, vaikka hänen kantansa nykyiseen tilanteeseen on selvä. Hän on päättänyt lopettaa työt viimeistään huhtikuun alussa, jos hinnat eivät laske. 

– Ei se mielenosoittaminen auta. Jäämällä pois töistä ajattelen, että teen ainakin jotakin.

Lue myös:

    Uusimmat