Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL selvitti, miten Ukrainan sodan aiheuttama raju polttoaineen kallistuminen vaikuttaa kuljetusyrityksiin.
Ukrainan sodan alkamisen jälkeen dieselin hinta nousi lähes 40 senttiä litralta, kertoo Suomen kuljetus ja logistiikka ry SKAL.
Vastanneista yhdeksän kymmenestä sanoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta, ja 38 prosenttia on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan.
– Barometrin perusteella moni on joutunut toteamaan, että on taloudellisesti järkevämpää jättää ajamatta näillä polttoaineen hinnoilla, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Polttoainekustannusten osuus voi olla jopa yli 40 prosenttia kuljetusyrityksen kustannuksista.
Tilanne on aiheuttanut osalle yrityksistä maksuvaikeuksia, ja moni kuljetusyritys on kääntynyt rahoittajansa puoleen. Myös maksuliikenne kuljetusyrityksen suuntaan on hidastunut, kertoo 39 prosenttia.
Lue myös: Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"
Osa yrittäjistä on joutunut jo lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijöitään
Toistaiseksi runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöä, irtisanomisia on ollut 3 prosentissa yrityksistä. Investoinnit uhkaavat lykkääntyä 84 prosentilla kuljetusyrityksistä.
Useampaa kuin joka kymmenettä kuljetusyritystä uhkaa konkurssi.
Kuljetusalan kustannukset ovat nousseet jo aiemmin noin kymmenen prosentin vuosivauhtia. Sodan alettua tapahtunut noin 20 prosentin dieselin hinnannousu on yksin nostanut kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksia yli viidellä prosentilla.
– Vaikka kaikkien suomalaisten suurin huoli on ennen kaikkea Ukrainassa, meidän on välttämätöntä tuoda kuljetusalan tilanne esiin, Ylälehto sanoo.
Lue myös: Polttoainelitran keskihinta dieseliäkin myöten nyt yli kaksi euroa – 95-oktaanista myyty lähes 2,4 eurolla
Toiveessa nopeavaikutteisia keinoja
Jopa 60 litraa sadalla kilometrillä kuluttavassa kuljetuskalustossa tilanne on yritystoiminnan näkökulmasta kestämätön.
– Kuljetusalan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi tulee käsitellä kaikkia keinoja, jotka liittyvät polttoaineen hintaan, verotukseen ja saatavuuteen, alan rahoitusongelmiin, työvoiman riittävyyteen ja mahdollisiin taloudellisiin tukitoimiin, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujalan mukaan yhtä ainoaa ratkaisua ei ole.
SKAL esittää, että dieselin polttoaineveroa tulisi alentaa 33 senttiin litralta, mikä on EU:n minimitaso. SKAL esittää myös kustannustukia yrityksille sekä jakeluvelvoitteen keskeyttämistä tämän vuoden loppuun saakka.
2:29
Kevyemmän kaluston osalta myös ajoneuvoveron alentaminen on hyvä keino ja helpottaisi hieman myös pakettiautoliikenteen toimintaa.
Kujalan mukaan nyt olisi otettava käyttöön kaikki mahdolliset joustot ja tarvittaessa Suomen on oltava aloitteellinen myös EU-tasoisten muutoksien tekemisessä:
SKAL toteutti ylimääräisen Kuljetusbarometrikyselyn jäsenkuljetusyritystensä akuutin tilanteen kartoittamiseksi. Kyselyyn vastasi 547 kuljetusyrittäjää.