Analyysi: Miten ihmeessä Hamilton saatiin jälleen Ferrarien edelle?

17.53059823
Julkaistu 10.10.2016 12:06
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Toni Vilander tiivistävät sunnuntain Japanin GP:n taktiset käänteet yhteen.

Kauden 17. osakilpailu päättyi Mercedeksen Nico Rosbergin voittoon, kun tallikaveri ja maailmanmestaruudesta saksalaisen kanssa taisteleva Lewis Hamilton romahti startissa takaa-ajajaksi. Red Bullin Max Verstappen onnistui pitämään Hamiltonin kolmosena ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä ja Kimi Räikköstä, jotka nousivat lähtöruuturangaistuksistaan vain sijoille neljä ja viisi.

 

Kuski

Talli

Aika/ero

Pisteet

1

Nico Rosberg

Mercedes

1:26.43,333

25

2

Max Verstappen

Red Bull

+4,978

18

3

Lewis Hamilton

Mercedes

+5,776

15

4

Sebastian Vettel

Ferrari

+20,269

12

5

Kimi Räikkönen

Ferrari

+28,370

10

6

Daniel Ricciardo

Red Bull

+33,941

8

7

Sergio Perez

Force India

+57,495

6

8

Nico Hülkenberg

Force India

+59,177

4

9

Felipe Massa

Williams

+1.37,763

2

10

Valtteri Bottas

Williams

+1.38,323

1

Red Bull oli se talli, joka pysähtyi ensimmäisenä. Voittivatko Max Verstappen ja Daniel Ricciardo sillä jotain?

Ossi: Verstappen pääsi vähän hyötymään ratapositiossa, mutta Ricciardo tippui hiukan liikenteeseen.

Toni: Ehkä Red Bullin sisältä nostaisin sitä, että Verstappenilta oli aika vahva kisa kaiken kaikkiaan, mutta Ricciardolla ei jostain syystä ollut vauhtia. En kuitenkaan usko, että pelkän varikkopysähdysajoituksen takia he olisivat hirveästi nousseet sijoituksissa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ferrarit tulivat ensimmäiselle varikkokäynnilleen samaan aikaan kierroksella 12, ja kierrosta myöhemmin pysähtynyt Hamilton nousi oman stoppinsa jälkeen Räikkösen edelle. Tämän jälkeen Hamilton kutisti Vettelin yli 13 sekunnin eroa vähitellen ja pysähtyi uudelleen kierroksella 33. Vettel tuli seuraavalta kierrokselta sisään ja palasi radalle Mercedeksen taakse. 

Miten Mercedes onnistui ajattamaan Hamiltonin Ferrarien eteen? Periaatteessa hän ei joutunut edes kauheasti taistelemaan Räikköstä ja Vetteliä vastaan.

Ossi: Ratkaisu oli siinä, että Lewis otettiin ennen varikolle. Tietysti Kimikin yritti kaikkensa, ettei Lewis olisi tullut eteen, mutta kyllä se näin vain oli. Kimi taas hävisi liikenteessä aikaa, ja Hamiltonin etu oli ajaa pikkaisen puhtaammassa välissä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ferrari yritti hyökätä Hamiltonin kimppuun pehmeillä renkailla, mutta sekunnin ero kasvoi suuremmaksi vain muutaman kierroksen jälkeen. Minkä takia Hamilton pystyi pitämään Vettelin etäällä?

Ossi: Vettel pystyi hyökkäämään vain muutaman kierroksen, ja Hamilton tiesi tämän. Hamilton ajoi selkeät ohituspaikat niin, että valitsi edellisessä mutkassa ajolinjan, josta hän sai mahdollisimman suuren suoranopeuden, ja silloin ohittaminen on vaikeaa. Hän myös säästi voimayksiköstä kaiken voiman suorille. Sillä tavalla et saa parasta kierrosaikaa, mutta pystyt pitämään kaverin takana.

Toni: Hamilton tietää kokeneena kuskina, että sitten kun saadaan pidettyä Vettel tietyn ajan takana, kierrosaikaero ja renkaan kestävyys kääntyvät hänen edukseen. Tietysti Mercedeksen auto on aika hankala ohitettava. Ei tule nyt heti mieleen, että missä vaiheessa Mersu olisi puhtaasti ohitettu kisatilanteessa. Tiimihän rauhoittelikin Hamiltonia jossain vaiheessa, että ei vaivuta epätoivoon, vaikka olet kuudentena, tämä kääntyy vielä meille, kun muilta loppuvat renkaat.

Miksi Daniel Ricciardo ei pystynyt haastamaan Ferraria, vaikka toinen Red Bull -kuski Verstappen kykeni pitämään Hamiltonin Mercedeksen takanaan?

Ossi: Siinä on ehkä se sama asia, että tuolla radalla ohittaminen on vaikeaa. Ricciardon olisi pitänyt ohittaa, ja Verstappen oli taas puolustavassa asemassa. Siinä on suuri ero. Red Bull ei ollut niin hyvä kovilla renkailla kuin he olivat aika-ajoissa pehmeillä renkailla.

Toni: Ricciardon ensimmäinen stintti pehmeillä renkailla ja painavalla bensalastilla ei ollut lainkaan hyvä. Auto ei näyttänyt hyvältä eikä radassa ollut kohtaa, jossa Ricciardo olisi ollut selkeästi nopeampi, vaan kaiken kaikkiaan auton meneminen renkaiden luistaessa ei ollut hyvää. Joko Verstappen teki parempia ratkaisuja auton säädöissä tai sitten Ricciardon autosta löytyy jotain juttuja, joita tuskin mediaan saadaan ikinä tietää. Verstappen on hyvä kisatilanteen omaava kuski eikä häneltä vain tullut sitä virhettä, vaikka kisan lopussa kolminkertainen maailmanmestari tulee takaa. Hamilton pyrki koko ajan näyttäytymään ja odotti lukkojarrutusta. Sitä ei ikinä tullut.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Williamsilla oli rengasetu puolellaan, kun he pääsivät aika-ajojen kymmenen joukosta jäämisen seurauksena valitsemaan sopivimmat renkaat kisaan. He tekivät yhden pysähdyksen vähemmän kuin Force India, mutta miten tässä nyt näin kävi, että Sergio Perez ja Nico Hülkenberg olivat maalissa ennen Felipe Massaa ja Valtteri Bottasta?

Ossi: Ensinnäkin jo Force Indian lähtöpaikat olivat paremmat. Perez ja Hülkenberg pääsivät heti ensimmäisillä kierroksilla parempiin asemiin kuin Williamsit. He ajoivat normaalin stintin pehmeillä renkailla ja pääsivät vähän karkuun. Williamsin yhden stopin strategia tarkoitti sitä, että ensimmäisen stintin lopussa he olivat hitaita keskikovilla renkailla. He pääsivät Haasin autoista ohi ja pisteille, mutta Force India oli vain tänä viikonloppuna vahvempi.

Toni: Näkisin sen niin, että Force India on jatkanut koko ajan samalla tasolla, mutta Williamsilla on hukassa, miten suorituskykyä haetaan. Ei sitä vauhtia ole oikein missään vaiheessa ja se on tietysti huolestuttavaa. Eniten se harmittaa juuri Valtterin kannalta, koska hän ajaa varmasti parhaita kisojaan ja on parhaassa fyysisessä kunnossa ajamaan kisoja läpi. Kun kalusto ei anna mahdollisuutta ajaa lujempaa, ja auto vain luistaa, niin se on tietysti todella huolestuttava juttu. En näkisi, että Force India olisi tehnyt mitään hirveää hyppäystä. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Japanin GP