Ankkurin putoaminen oli pakko havaita aluksella – kolme kysymystä kiinnittää asiantuntijan huomion

Ankkurin raahautuminen pitkin meren pohjaa ei ole voinut jäädä huomaamatta laivalla, joka on vastuussa Balticconnector-kaasuputken vauriosta. Näin arvioi Euroopan meriturvallisuusviraston entinen pääjohtaja, merikapteeni ja merenkulkuneuvos Markku Mylly MTV Uutisille.

Keskusrikospoliisi kertoi tiistaina epäilevänsä Viron ja Suomen välisen kaasuputken rikkoutumisesta kiinalaista Newnew Polar Bear -alusta. 

Suomen viranomaiset ovat yrittäneet saada Hongkongin lipun alla seilaavaa laivaa ja sen kapteenia kiinni puhuttelua ja lisätietoja varten tuloksetta.

Markku Mylly pitää erikoisena, ettei laiva ole vastannut viranomaisille. Alueelle liikkuvilla aluksilla on aina ilmoittauduttava joko Suomen tai Viron meriliikennekeskukselle. Lue lisää VTS-järjestelmästä (Vessel Traffic Service) täältä.

Itää kohden matkaavat laivat ilmoittautuvat Virolle ja länteen päin kulkevat Suomelle. 

Miksi päällikkö ei ilmoittanut tapahtuneesta?

Jos aluksella tapahtuu jotain poikkeuksellista, aluksen tulee ilmoittaa, että on tapahtunut jotain. Markku Mylly kertoo, että tämänkaltaisissa tapauksissa vastuu on aina aluksen päälliköllä ja myös varustamolla on oma vastuunsa.

– Yleensä tällaisissa tapauksissa päälliköllä on velvollisuus ilmoittaa varustamolle välittömästi, että alukselle on tapahtunut haveri, myös vakuutusyhtiölle, lippuvaltiolle ja jopa rahtaajalle.

– Eli on monta tahoa, joita päällikön olisi tullut informoida ohjeiden mukaisesti.

Tällä hetkellä Suomen viranomaiset yrittävät saada kaipaamiaan tietoja kansainvälisen yhteistyön avulla. 

Suomen viranomaisilla ei ollut mahdollisuutta pakkotoimiin, koska alus matkasi Suomen talousvesillä muttei aluevesillä. 

– Kansainvälisellä vesialueella sillä on vapaa kulkuoikeus, eikä Suomen viranomaisilla ole mitään mahdollisuutta puuttua sen liikkumiseen.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) kertoivatkeskiviikkona, että kiinalaiset ovat osoittaneet yhteistyöhalukkuutta kaasuputken vaurion selvittämiseksi.

Miten ankkuri vaurioitui?

Itämeren pohjasta keskiviikkona nostettu ankkuri oli pahoin vaurioitunut ja esimerkiksi sen toinen sakara puuttui. 

– Tässä on täytynyt olla erittäin kova vääntävä voima, joka on saanut ankkuritukin ja toisen sakaran katkeamaan, merikapteeni Markku Mylly kertoo Asian Ytimessä -ohjelmassa.

– On hyvin epätavallista, että ankkuri vaurioituu tällä tapaa. Yleensä se antaa heikommasta kohdasta myöten, eli kohdasta, missä ankkurikettinki on kiinnittynyt ankkuriin. 

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Ankkuriin sekä laivan rakenteisiin on täytynyt selvästi kohdistua tilanteessa valtava voima, mutta kuitenkin ankkuri on se, joka vaurioitui.

Onko joitain rakenteita voitu vahvistaa tarkoituksella?

– Vaikea sanoa, mutta jos tämän tyyppistä alkaa laivalla tapahtumaan, niin ankkuripelille, joka on mekaaninen laite, aiheutuu merkittäviä vaurioita. 

– Jos ankkuri karkaa alukselta, yleensä se tarkoittaa, että koko kettinki menee mereen.

Markku Myllyn mukaan laivoilla on yli 200 metriä kettinkiä kummallekin ankkurille.

– Mereen menoa ei pysty enää estämään, jos se lähtee karkaamaan.

Miksi alus ei pysähtynyt?

Tapausta tutkivien viranomaisten tietojen mukaan kiinalainen laiva ei hidastanut tapahtuma-aikaan vauhtiaan.  Jos ankkuri lasketaan matkanopeudessa mereen, sitä ei Markku Myllyn mukaan voi olla huomaamatta.

– On hyvin epätavallista, että matkavauhdista lasketaan ankkuria, koska silloin se aiheuttaa vaurioita ankkuripelille. Jos tällainen on tapahtunut, sitä ei voi olla huomaamatta.

Kun ankkuri lasketaan matkanopeudesta, alus rupeaa kääntymään hyvin voimakkaasti ankkurin tarttuessa pohjaan.

Viranomaisten mukaan ankkuria on raahattu pitkin pohjaa kilometrikaupalla. Markku Mylly heittää ilmaan kysymyksen, johon moni viranomainenkin kaipaa tällä hetkellä vastausta.

– Tuntuu kummalliselta, että jos ankkuria on raahattu pitkä matka aluksen liikkuessa eteenpäin, niin miksi alusta ei pysäytetty?

Tapahtumahetkellä merenkäynti oli voimakasta, mutta Myllyn mukaan kyseisen kokoluokan aluksille Suomenlahdella vallinneet olosuhteet eivät olleet millään tapaa ratkaisevat. 

Merikapteeni toteaa kuitenkin, että voimakas merenkäynti saattaa olla yksi osatekijä. Hän ei myöskään poissulje vahingon mahdollisuutta, mutta tapaukseen liittyy paljon sellaisia tekijöitä, jotka puhuvat vahinkoa vastaan. 

– Minkä vuoksi esimerkiksi koko ankkurin kettinki ei ole silloin mennyt mereen, jos on tapahtunut esimerkiksi jokin mekaaninen häiriö, että esimerkiksi ankkuripeli on pettänyt? Silloin yleensä koko kettinki menee mereen ja ankkuri on menetetty.

– Tässä on kuitenkin jollain tavalla jouduttu pysäyttämään ankkurin mereen menoa.

Merikapteenin mukaan ankkuripelissä on mekaaninen jarru, jota kiristämällä ankkurin kettingin päätyminen mereen voidaan pysäyttää.

– Mutta jos sitä yrittää tehdä kovassa vauhdissa pelkällä jarrulla, se ei onnistu. Siinä tapahtuu niin, että jarru antaa myöten. 

Myllyn mukaan ankkurikettingissä on lisäksi niin kutsuttu ankkuristoppari, jolla voidaan pysäyttää ankkurin ja kettingin meno mereen.

– Mutta se yleensä rikkoo paikat, jos laivalla ajetaan samalla eteenpäin. 

Markku Myllyn koko haastattelu Asian Ytimessä -ohjelmassa on katsottavissa MTV3-kanavalla tänään kello 21 alkaen ja MTV Katsomossa.

Lue myös:

    Uusimmat