Asiakas oli peruuttamassa Mersuaan ulos rengasliikkeestä, kun asentaja karjaisi – kuluttajariitalautakunta sai pöydälleen erikoisen kiistan

Rengasliike ja asiakas kiistelivät siitä, kenen vastuulla on varmistaa, että vanteet sopivat autoon. Kuluttajariitalautakunnan näkemys oli yksimielinen.

Kuluttaja oli vienyt Mercedes-Benzinsä sekä hankkimansa käytetyn vannesarjan rengasliikkeeseen kesällä 2021. Kuluttaja halusi vaihtaa renkaansa kyseisille uusille vanteille sekä asennuttaa ne Mersunsa alle.

Asiakas ei kuitenkaan ollut varma vanteiden sopivuudesta autoonsa ja omien sanojensa mukaan pyysi työntekijää tarkistamaan asian ennen asentamista.

Kuluttajan mukaan asentaja kertoi vanteiden olevan sopivat, koska kyse oli alkuperäisvanteista. Hän laittoi vanteen paikalleen ja pyöritteli sitä käsin. Asentaja ei kuitenkaan huomannut, että vanne osui kiinnitettynä jarrusatulaan, koska hän ei laittanut pultteja paikoilleen.

Pyörät asennettiin Mersun alle, mutta asiakkaan ollessa peruuttamassa autoa, karjaisi asentaja ja käski asiakasta pysäyttämään auton huomattuaan, etteivät vanteet olleet sopivat.

Vanteiden sisäpuolelle tuli jäljet, mutta yritys ei suostunut hyvittämään tapahtunutta.

Rengasliikkeellä erilainen näkemys

Elinkeinonharjoittajan mukaan asiakkaalta kysyttiin ennen työhön ryhtymistä, sopivatko vanteet varmasti autoon. Yrityksen mukaan kuluttaja vastasi myöntävästi.

Kun vahinko oli jo tapahtunut, purki rengasliike tekemänsä työn ja asensi renkaat niin kuin ne olivat olleet kuluttajan saapuessa.

Rengasliikkeen vastauksen mukaan työntekijät tekivät tuplamäärän työtä, mutta veloittivat vain puolesta eli normaalin asennuksen hinnan. Se piti tätä riittävänä korvauksena, sillä virhe oli yrityksen mukaan asiakkaan. Lisäksi se huomautti, että liikkeen seinällä on ilmoitus, ettei yritys ota vastuuta, mikäli asiakas tuo omat renkaat tai vanteet asennettaviksi.

Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi

Kuluttajariitalautakunnan mukaan rengasliikkeen vastuulla olisi ollut tarkistaa, että asiakkaan toimittamat vanteet sopivat autoon, johon niitä ollaan asentamassa – riippumatta kuluttajan näkemyksestä tai seinällä olevasta ilmoituksesta.

Koska vanteiden sopivuutta autoon ei tarkistettu, kuluttajariitalautakunta katsoi, että palvelussa on tapahtunut virhe.

Kuluttajariitalautakunta suositti yksimielisellä päätöksellä 100 euron hyvitystä sisältäen sekä maksetun 55 euron palauttamisen että 45 euron hyvityksen naarmuntuneista vanteista.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat