Lumien sulaminen aiheuttaa pahimmillaan kaupunkitulvia. Autoliiton asiantuntija muistuttaa mitä autoilijoiden tulee ottaa huomioon liikenteessä.
Lumien sulaessa autoilijoiden kannattaa olla tarkkana liikenteessä, sillä lätäkköön ajaminen voi koitua kalliiksi.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa kaikkia vedestä aiheutuneita vaurioita. Vakuutusehdoissa voi esimerkiksi olla maininta, että vakuutus ei korvaa vauriota, jos autolla on ajettu veden peittämällä tiellä.
– Kannattaa tarkasti tutustua oman vakuutusyhtiön korvausehtoihin. Ei pidä liikaa luottaa omien vakuutustensa voimaan.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että veden pinta ei saa koskettaa auton pohjaa. Vaikka lammikko ei olisi niin syvä, Vesalainen muistuttaa, että esimerkiksi muun liikenteen aikaansaama aallokko voi nostaa vedenpintaa.
– Oma arvio saattaa osoittautua vääräksi siinä kohtaa.
Jos veden syvyys epäilyttää, kannattaa pysyä rauhallisena, kääntää auto turvallisesti ja etsiä vaihtoehtoinen reitti.
Tällaisia vauriot voivat olla
Lätäkköön ajamisessa on vaaroja. Syvään tulvaveteen ajaessa vettä voi päästä imuilman mukana moottorin sisään, mistä seuraa lähes väistämättä kalliita vaurioita.
Sähköjärjestelmän eri osiin päästessään vesi aiheuttaa hapettumia, jolloin ongelmat saattavat ilmetä vasta pidemmän ajan kuluttua.
Autoilija ei myöskään voi tietää mitä veden alla on. Tähän aikaan vuodesta siellä saattaa olla esimerkiksi routamonttuja. Monttuun ajamisesta voi seurata esimerkiksi renkaan, vanteen tai pyöräntuennan osien rikkoutuminen.
Mikäli matalaakaan vesilammikkoa ei ole mahdollista kiertää turvallisesti, Vesalainen muistuttaa ajonopeuden hidastamisesta kävelynopeuteen.
– Silloin ei aiheuta aallokkoa vesimassaan eikä roiskumista.
Näin autoilijat suhtautuvat
MTV Uutiset kysyi autoilijoiden toiminnasta sateisella säällä vantaalaisella huoltoasemalla.
Joni Tirkkonen kuvailee ennakoivansa ja tarkkailevansa ympärillä olevaa liikennettä nähdessään vesilammikon.
– Pyrin olemaan valmis siihen, ettei satu mitään.
Eero Paasikoski ja Teemu Lintunen kertovat pyrkivänsä hidastamaan nähdessään lätäkön.
– Tällainen takavetoinen lähtee aika helposti liirtoon, kyllä sitä tarkkaan katsoo, Paasikoski toteaa.
Lintunen sanoo myös pyrkivänsä kiertämään lätäkön, jos se on mahdollista.
– Varsinkin jos on juuri pesty auto, Lintunen naurahtaa.
Myös Jani Lindroos kuvailee pyrkivänsä väistämään lätäkön, jos se on mahdollista
– Jos ei voi kiertää, niin vauhtia pois, pidetään ratista kiinni ja toivotaan, että mennään suoraan.
MTV Uutiset kysyi autoilijoilta myös Teppo Vesalaisen ohjeistaman nyrkkisäännön noudattamisesta.
Tirkkonen sanoo, ettei ole kuullut nyrkkisäännöstä ja arvioi lammikoiden syvyyden silmämääräisesti.
Vesalainen arvioi, että lätäkkö on liian syvä, jos auton pohja osuu lätäkön pintaan.
– Voisin kuvitella, että siinä kohtaa, kun puskuri alkaa sukeltamaan, niin ei kannata mennä, arvioi puolestaan Paasikoski.
– Kun alkaa vesi tuleen sisään, kynnyskotelon yli, kun menee, niin voi alkaa funtsia, toteaa Lindroos.
Monelle haastateltavalle uutena asiana tuli tieto siitä, että vakuutus ei välttämättä korvaa vedestä aiheutuneita vahinkoja.
– En ole perehtynyt miten omat vakuutukset suhtautuvat, mutta pitäisi olla aika laajalti kaikki mahdolliset voimassa, Tirkkonen pohtii.