Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että vesilammikkoon ajaminen voi aiheuttaa autoon monenlaisia vikoja ja käydä kalliiksi.
Viemäriverkoston välityskyky on ollut elokuussa koetuksella monin paikoin. Esimerkiksi Oulussa kadut tulvivat viime viikolla rankasti kovien sateiden seurauksena.
Autoliitto muistuttaa, että rankkasateiden myötä siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin muodostuu syviä lammikoita, joihin ei pidä ajaa suin päin.
Millään ajoneuvolla ei tule Autoliiton mukaan ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia. Myös sähköjärjestelmän liittimet sekä laturi voivat vaurioitua vedestä.
Lue myös: Äly hoi! Vaikka olisi kuinka kaamea ajokeli, älä koskaan jää pitämään sadetta tällaiseen paikkaan
Pahimmassa tapauksessa vesi pääsee imuilman mukana moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Kuuma kone ei tykkää hyvää myöskään veden kylmyydestä.
Muista hyvä nyrkkisääntö
Autoilijoiden on syytä noudattaa sadekelillä yksinkertaista nyrkkisääntöä. Autoliiton mukaan autolla ei kannata milloinkaan ajaa paikkaan, jossa veden pinta pääsee koskettamaan auton pohjaa. Matalampikin vesi voi aiheuttaa vaurioita, sillä veden pinta saattaa noustaa hetkittäin korkeksikin aalloksi esimerkiksi vastaantulevan tai edellä ajavan auton vaikutuksesta.
Artikkeli jatkuu videon alla.
0:41
Sadesäällä pitää muistaa myös veden alla piilevät routakuopat ja vastaavat, joihin ajaminen voi herkästi vaurioittaa auton ohjausniveliä, vanteita tai renkaita. Tästä syystä matalaankin veteen ajaessa on hyvä hiljentää vauhtia huomattavasti, jotta mahdolliset täräykset eivät pääse aiheuttamaan isompaa vahinkoa.
– Monelle voi tulla yllätyksenä, että pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.
Muista sadesäällä myös vesiliirron riski.
Lue myös: Kun ukonilma iskee, on autoilijan ja moottoripyöräilijän turvallisuudessa yksi iso ero – huomioi nämä asiat
Lähde: Autoliitto