Uuteen ajokorttilakiesitykseen sisällytetty vaatimus pakollisesta ajorataharjoittelusta ei saa kannatusta Autoliitolta.
Autoliiton mukaan ajoharjoitteluratapakon palauttamiselle takaisin koulutusvaatimuksiin ei ole tietoon tai tutkimukseen pohjautuvia perusteita. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen hämmästelee tiedotteessa myös sitä, ettei pakon vaikutuksia ajokortin hintaan ole selvitetty lainkaan.
Kesällä 2018 uudistunut ajokorttilaki poisti vaatimuksen siitä, että osa ajo-opetuksesta on annettava ajoharjoitteluradalla. Samalla teoriaopetuksesta tehtiin joustavampaa, ja ajokortin saaminen poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana helpottui.
Vaikka ajoratapakon poistuminen ei ole Traficomin tutkimuksen mukaan lisännyt tuoreiden kuljettajien onnettomuusriskiä, esitetään uudessa ajokorttilakiesityksessä, että opetusta tulisi järjestää myös ajoharjoitteluradalla, mikäli sellainen sijaitsee enintään 80 kilometrin etäisyydellä opetuspaikkakunnan keskustasta.
Lue myös: Kumpi on parempi kuljettaja, kesällä vai talvella ajokorttinsa saanut? – "Ajoharjoitteluratojen keskeisin ongelma on, että..."
– Kilometriraja asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan. Todennäköisesti suistumisonnettomuuksia tapahtuu juuri niillä syrjäisemmillä seuduilla, missä ei ratapakkoa olisi. Yhdenvertaisuusperiaatteen perusteella ratavaatimus ei voi olla siitä kiinni, missä ratatoimijoita sattuu milloinkin olemaan tai missä ajokorttia suorittava sattuu kulloinkin asumaan, Nieminen sanoo Autoliiton tiedotteessa.
Nieminen peräänkuuluttaa vaatimusten kohdentamista liikenneturvallisuuden kannalta merkityksellisiin asioihin.
– Nyt niitä ei ole edes selvitetty.
"Suurimmalla osalla alueellinen monopoliasema"
Autoliiton Niemisen mukaan toinen ongelma on ratojen kunto ja taloudellinen tilanne. Pääosin 1980-luvulla rakennettujen ajoharjoitteluratojen ongelma on se, että niissä vallitsevat olosuhteet eivät hänestä sovellu nykyaikaisilla turvajärjestelmillä varustetulla autoilla tapahtuvaan kouluttamiseen.
Lisäksi ratoja omistavien yhtiöiden ja yhdistysten talous on ollut kovilla viime vuosina, mistä johtuen radoille on kertynyt paljon investointivelkaa. Osa radoista taas on kokonaan lakkautettu. Nieminen epäilee ratojen huonon taloustilanteen johtavan merkittäviin ratamaksujen korotuksiin tulevina vuosina.
– Suurimmalla osalla yhä toiminnassa olevista ajoharjoitteluradoista on alueellinen monopoliasema. Lopullisia vaikutuksia ajokortin suorittamisen kokonaiskustannuksiin voidaan vain arvailla, koska tätä asiaa ei ole lainkaan selvitetty lakiesitystä varten, Nieminen kertoo.
Hän pitää ajoharjoitteluratapakon palauttamisen esittämistä puhtaasti poliittisena ratkaisuna.
– Simulaattoriopetus pitäisi pitää jatkossakin kaikkien kuljettajatutkintoa suorittavien vaihtoehtona. Esityksestä pitäisi nyt luopua tai siirtää se jatkovalmisteluun, jolloin selvitetään perusteellisesti muutoksen vaikutukset yhdenvertaisuuteen, liikenneturvallisuuteen ja ajokortin hintaan, Nieminen painottaa.
Lue myös: Liikenneopettajat jyrkkäsanaisia ajokorttiuudistuksesta: "Opettajana saa toimia kuka vain, eikä opetusajoneuvoja katsasteta"
Lähde: Autoliitto