Mikäli Autoliitto saa tahtonsa läpi, voi valvottuun ajo-oikeuteen oikeuttavan ajokortin saada aiempaa nuorempana. Autoliiton mukaan koko ajokorttiopetus vaatii perusteellista uudistamista.
Autoliitto on antanut lausuntonsa kuljettajakoulutusuudistukseen. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen ruotii kirjoituksessaan tapaa, jolla ajo-opetusta on tähän asti kehitetty.
– Ajo-opetuksen kehittäminen on perustunut tutkimustyöhön, jota alan toimijat suoraan tai välillisesti ovat olleet rahoittamassa. Kun tutkimusta tekevät tutkijat, joiden oma työ ja toimeentulo ovat alan rahoituksesta riippuvaisia, ei ole ihme, että lopputuloksena uudistuksissa on ollut aina autokouluopetuksen määrän tai opetusvaiheiden lisääminen, Nieminen toteaa.
Lausunnossa verrataan autokouluopetusta ammatilliseen koulutukseen, lukio-opetukseen ja peruskouluopetukseen, jotka kaikki ovat saaneet uudet opetussuunnitelmat.
– Opettamisen tehokkuuden lisääminen ei ole tapahtunut opetuksen määrää ja kustannuksia lisäämällä, vaan sen laatua kehittämällä, Nieminen huomauttaa.
– Ajo-opetuksen kehittäminen ei ole seurannut tätä muutostrendiä, koska sillä ei ole ollut merkittävää valtiontaloudellista vaikutusta. Kansalaiset kun maksavat opetuksen kokonaan itse. Mikäli yhteiskunnan olisi järjestettävä tai maksettava kuljettajakoulutus nykyisellä kustannustasolla, niin järjestelmä olisi jo uudistettu.
Nieminen vetoaa hallitukseen, jonka se toivoo tekevän päätöksiä, jotka hyödyttävät myös tavallisia kotitalouksia.
– Hallituksella ja liikenne- ja viestintäministeriöllä on uudistamalla kuljettajakoulutusta mahdollisuus vähentää merkittävällä tavalla erityisesti lapsiperheiden kustannuksia ja näyttää kuinka normienpurun hyödyt ulottuvat myös tavallisille kotitalouksille. Samalla luodaan edellytykset uudenlaiselle digitaaliselle toiminnalle, joka voisi menestyä myös kansainvälisesti, sekä paremmalle liikenneturvallisuudelle, Nieminen sanoo.
Autokouluun jo 16-vuotiaana?
Niemisen mukaan autokouluopetuksen aloitusikäraja tulisi laskea 16 vuoteen. Nykyään B-ajokorttikoulutuksen voi aloittaa 17-vuotiaana. Autoliitto perustelee näkemystään sillä, että laskemalla ikärajaa, jäisi ajo-opetukselle enemmän aikaa.
– Muutoksella voisi olla vaikutusta myös siihen, että henkilöautokorttia edeltävien ajokorttiluokkien kuten mopoautokorttien kysyntä hieman laskisi. Vakuutusyhtiöiden havainnot siitä, että kuljettajan onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen karttuessa, ovat myös keskeinen peruste aloitusiän alentamiselle.
Autoliiton ehdotuksessa kuljettajatutkinto olisi mahdollista suorittaa jo 17 vuoden iässä, jonka jälkeen voisi siirtyä valvottuun ajoharjoitteluvaiheeseen.
– Harjoitteluvaiheessa ajokorttia suorittava olisi vastuullinen kuljettaja, mutta edellytyksenä olisi kokeneemman kuljettajan läsnäolo. Kokeneempien kuljettajien nimeämiselle, kokemukselle tai nuhteettomuudelle voitaisiin asettaa erityisvaatimuksia, Nieminen ehdottaa.
Lähde: Autoliitto
***
3:45