Lapissa on suorastaan pulaa uusista sähköautoista – muuttuvat kakkosautoista ykkösautoiksi: "Osoittautunut varmatoimiseksi"

Täyssähköautoja menisi Rovaniemellä kaupaksi enemmän kuin mitä kauppiailla on toimittaa.

Moni luulee, ettei pitkien etäisyyksien Lapissa osteta täyssähköautoja.

– Käänne on tapahtunut. Täyssähköautoja menisi Lappiin enemmän kuin pystytään toimittamaan, sanoo Autotalo Wetterin Rovaniemen toimipisteen automyyjä Jarkko Lahtela.

– Rovaniemellä on tähän mennessä myyty noin sata täyssähköautoa, kertoo Pörhön Autoliikkeen myyntipäällikkö Jukka Sorro Rovaniemeltä. Osa kaupungin katukuvaan ilmestyneistä sähköautoista on tuotu käytettyinä muun muassa Ruotsista.

– Täyssähköautoja on ollut vaikea saada. Onnistuin hankkimaan Pörhöltä esittelyauton, kertoo rovaniemeläinen insinööri Harri Puhakka, joka on toukokuusta alkaen ajanut kotoa Vennivaarasta töihin Seat Mii electric -sähköautolla Rovaniemen keskustaan.

– Tein leasingsopimuksen, koska en tiedä, miten sähköauton jälleenmyyntiarvo kehittyy. Leasingmaksu on 270 euroa kuukaudessa. Siihen ei sisälly huoltoja ja korjauksia. Renault kampanjoi sähköautoa 200 euron kuukausileasingillä. Harmitti, kun myöhästyin siitä, hän kertoo.

Puhakka ei halua puhua vihreydestä, vaan sähköauto hankittiin järkisyistä.

– Millään muulla henkilöautolla et pysty ajamaan sataa kilometriä 2–2,5 eurolla.

Puhakka on ajanut autollaan 8 000 kilometriä. Hän on asennuttanut omakotitalonsa yhteyteen asennuksineen noin 700 euron hintaisen sähköauton latauspisteen. Perheeseen kuuluvat työssä käyvä puoliso Hanne Sarajärvi sekä kaksi- ja kuusivuotiaat lapset, jotka kuskataan aamuisin päiväkotiin.

Perheen kakkosautona on bensiinillä ja etanolilla kulkeva Saab, jolla taitetaan pitemmät matkat.

– Kertaakaan en ole käynyt sähköautolla Oulussa, sillä sitä pitäisi välillä ladata. Kesällä ajoimme Miillä koko perheen kanssa Leville, jossa yövyimme ja auton akku ladattiin. Paluumatkalla satoi, ja sähköä kului enemmän. Juuri ja juuri päästiin takaisin kotiin, kun laskin ajonopeutta, Puhakka kertoo.

Seat Mii electricin toimintasäde on 260 kilometriä.

– Meidän rovaniemeläinen tuttava käy sukuloimassa Jyväskylässä. Hän kuulemma lataa Teslan yhden kerran ennen Jyväskylää, Puhakka kertoo.

Myös Rovaniemen Saarenkylässä asuvat Marja ja Markus Torvinen hankkivat tammikuussa täyssähköauto VW e-upin. Pitempiä matkoja ja veneen vetoa varten kakkosautona on vanha S-mallin Mersu.

– Suurin osa meidän perheen ajoista tehdään sähköautolla, joka on osoittautunut varmatoimiseksi. Vanhempieni luokse 60 kilometrin päähän Ylitornion Meltosjärvelle sähköautolla pääsee helposti eikä perillä ajokkia tarvitse edes ladata, Marja Torvinen kertoo.

E-upin toimintasäde on 170–250 kilometriä. Myös Torviset hankkivat sähköauton leasingsopimuksella.

Kahden auton taktiikka

Pohjois-Norjassa on yleistynyt lappilainen tapa, että sähköauto on perheen ykkösauto ja pitempiä matkoja kalaan tai tunturiin ajetaan suuremmalla city-maasturilla, jossa on peräkoukku ja vetovoimaa.

Norjan teillä liikkuu jo yli 200 000 täyssähköautoa, mikä on asukaslukuun suhteutettuna eniten maailmassa.

– Aluksi moni hankki Rovaniemellä pienen ja edullisen sähköauton kakkosautoksi kaupunkipyöritykseen, mutta uskon, että ensi vuodesta lähtien sähköautosta on tulossa perheiden ykkösauto. Sellaiseksi voi muodostua esimerkiksi Mustang Mach-E, jonka toimintasäde on 600 kilometriä. Niitä on jo kaksi myyty. Autot saadaan Rovaniemelle helmikuussa, Wetterin Lahtela kertoo.

Ensi vuonna useat autonvalmistajat tuovat markkinoille uusia täyssähkömalleja. Niissä on myös aiempaa pitempi, vähintään 400 kilometrin pituinen toimintasäde.

– Rovaniemellä virinneestä sähköautoinnostuksesta kielii myös runsaat netin kautta tehdyt varaukset koeajoon uudella Volkswagen ID.3:lla. Tammikuussa saadaan Rovaniemelle ID.4, jonka toimintasäde on noin 500 kilometriä. Niistä viisi on jo varattu ja myyty, Pörhön Sorro kertoo.

Sähköauton hankinta vaatii Sorron mukaan asennemuutoksen. Moni on tottunut, että yhdellä tankkauksella voi ajaa tuhat kilometriä.

– Keskivertoperhe tekee pari pitempää lomamatkaa vuodessa. Suurin osa ajoista on töihin ja harrastuksiin ajoa. Suuren perheauton suuri tavaratila on suurimman osan vuotta tyhjänä, Sorro kertoo.

– Sen olen huomannut, että sähköautolla matkat ja pysähtymiset latauksineen pitää suunnitella etukäteen. Myös säännöllisen latauksen oppii helposti.

Hän hankki kesällä perheelleen ID.3:n. Ärhäkkä bensa-Golf meni vaihdossa.

– Työsuhdeauto on jäänyt iltaisin talliin, sillä sähköautolla on niin mukava ja huokea liikkua.

Lue myös:

    Uusimmat