Maailmalla herättää suurta ihmetystä, kuinka huolellisesta suunnittelustaan tunnettu ilmailualan yhtiö Boeing saattoi tehdä ilmeisen perustason suunnitteluvirheitä ohjelmistoon, joka johti kahteen lentoturmaan. Pitkäaikaiset insinöörit paljastavat, että kehitystä vaikeuttivat paineet ulkoistaa ohjelmiston suunnittelu matalapalkkaisille alihankkijoille, uutisoi The Sydney Morning Herald.
MAX -koneen ohjelmistoa kehitettiin samaan aikaan, kun yhtiö irtisanoi kokeneita insinöörejä ja painosti tuottajia alentamaan kustannuksia.
Konevalmistaja ja sen alihankkijat siirsivät kasvavaan tahtiin töitä väliaikaisille työntekijöille, jotka ansaitsevat alimmillaan noin yhdeksän dollarin, eli alle kahdeksan euron tuntipalkkaa. Ohjelmistoa kehitettiin ja testattiin maissa, kuten Intiassa, joilla on heikko kokemus ilmailualasta.
Boengin entisen ohjelmistokehittäjän Mark Rabinin mukaan yhtiön Seatlen toimistoja miehittivät yliopistoista vastavalmistuneet intialaisen ohjelmistoyrityksen HCL Technologiesin työntekijät.
HCL:n koodarit tekivät töitä Boengin ohjeistuksen mukaan.
– Tämä oli kiistanalaista, sillä työtapa oli huomattavasti tehottomampi verrattuna siihen, että Boengin omat insinöörit olisivat koodanneet, Rabin kertoo.
Rabinin mukaan työ vaati useamman yrityksen, sillä koodausta ei tehty oikein.
Intiasta mittavia tilauksia
Boengin kiintymys intialaisiin yrityksiin saattaa liittyä siihen, että yritys on viime vuosina saanut lukuisia tilauksia Intian asevoimilta ja kaupallisilta lentoyhtiöiltä, kuten 22 miljardin dollarin tilaus SpiceJet -yhtiöltä 2017.
Sadan 737-MAX 8 -suihkukoneen kauppa on isoin tilaus, jonka Boeing on saanut intialaiselta lentoyhtiöltä.
Sosiaalisesta mediasta löydettyjen ansioluetteloiden perusteella HCL:n insinöörit kehittivät ja testasivat MAX-koneen lentonäyttöjen ohjelmistoa, kun toinen intialaisyritys Cyient hoiti lentotestijärjestelmän varusteita.
Boeing: Intialaiset yritykset eivät olleet mukana kehittämässä sakkauksenestojärjestelmää
Boeingin mukaan yhtiö ei käyttänyt HCL:n tai Cyientin insinöörejä MCAS-sakkauksenestojärjestelmän kehittämiseen, jonka toimintahäiriötä pidetään syynä viime lokakuun Lion Airin ja maaliskuun Ethiopian Airlinesin lentoturmiin.
Boengin edustajan mukaan yrityksellä on kymmenien vuosien kokemus kansainvälisten alihankkijoiden kanssa toimimisesta.
– Keskitymme aina pääasiallisesti siihen, että tuotteemme ja palvelumme ovat turvallisia, korkeinta laatua ja vastaavat määräyksiä, yhtiön edustaja kommentoi The Sydndey Heraldin mukaan.
Konetyypissä on ilmennyt viime kuukausina lukuisia vikoja ja se on ollut lentokiellossa maaliskuusta lähtien.
Maaliskuussa tapahtuneessa Ethiopian Airlinesin lentoturmassa menehtyi yli 150 ihmistä.