Lentokonejätti myönsi aiemmin syyllistyneensä petoksiin koneidensa turvallisuudesta.
Lentokonevalmistaja Boeingin työntekijät ovat äänestäneet 96 prosentin enemmistöllä lakon puolesta Yhdysvalloissa. Työntekijät ovat hylänneet yhtiön kanssa neuvotellun nelivuotisen sopimuksen.
Lakon on määrä alkaa varhain lauantaiaamuna Suomen aikaa. Sen odotetaan pysäyttävän lentokonetuotannon Boeingin laitoksilla Seattlen alueella.
Lakon piirissä olisi noin 33 000 työntekijää, merkittävä osa yhtiön noin 150 000 ihmisen työvoimasta Yhdysvalloissa.
Lentokoneidensa turvallisuusongelmien takia kriisiytynyt Boeing on yksi Yhdysvaltojen suurimmista vientiyrityksistä.
Työntekijäpuolen mukaan ehdotettu nelivuotinen sopimus on sisällöltään huonompi kuin työnantajan kehuma sopimus.
Boeingin mukaan sopimus antaisi neljän vuoden aikana 25 prosentin palkankorotukset. Työntekijöiden mukaan korotukset jäisivät selvästi pienemmiksi, koska sopimus poistaisi vuosittaiset bonukset.
Työntekijöitä ovat suututtaneet myös kahdelle entiselle Boeingin johtajalle maksetut miljoonien dollarien erobonukset.
Palkansaajien edustajat vaativat 40 prosentin korotuksia ja takeita sille, että Boeingin seuraava lentokone rakennetaan Seattlen alueen tehtailla myös nelivuotisen sopimuskauden jälkeen. Yhtiö siirsi aiemmin Dreamliner-koneen valmistuksen Etelä-Carolinassa sijaitsevalle tehtaalle, jossa työntekijät eivät ole järjestäytyneitä.
Neuvotteluissa hiersi lisäksi se, ettei Boeing suostunut palauttamaan aiemmassa sopimuksessa poistettuja eläkkeitä.
Boeingin työntekijät lakkoilivat edellisen kerran vuonna 2008, jolloin työnseisaus kesti lähes kaksi kuukautta.
Jättivelka painaa tuloskuntoa
Lentokonejätillä on ollut vaikeuksia oikaista kurssiaan sen jälkeen, kun 737 Max -koneen ongelmat johtivat kahteen turmaan vuosina 2018 ja 2019. Niissä kuoli yhteensä 346 ihmistä.
Tämän vuoden tammikuussa laaduntarkkailun ongelmat tulivat uudelleen näkyviksi, kun Alaska Airlinesin 737 Max - mallisen koneen rungosta irtosi seinäpaneeli kesken nousun.
Boeing myönsi elokuussa syyllistyneensä petokseen ja johtaneensa ilmailuviranomaisia harhaan 737 Max -konetyypin turvallisuudesta.
Vaikeuksien seurauksena Boeingin tuloskunto on ollut viime vuosien aikana puristuksissa, ja yhtiötä painaa 60 miljardin dollarin velkakuorma.