Poikkeukselliset olot vaativat poikkeuksellisia toimintatapoja myös autoyhtiöiden johdossa. Muun muassa ranskalaista superautovalmistajaa johdetaan tällä hetkellä kotitoimistolta.
Maailmanlaajuisella koronavirusepidemialla on ollut valtaisia vaikutuksia myös ihmisten työskentelytapoihin, sillä esimerkiksi etätöistä on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kotitoimistolta käsin työtään tekeviin lukeutuu myös luksusvalmistaja Bugattin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann. Vaikka autojen valmistus seisoo tällä hetkellä myös Bugattin kotikonnuilla Koillis-Ranskan Molsheimissa, ei yhtiössä ehditä nostamaan jalkaa kaasulta.
Lue myös: Näin valmistuu aikamme upein hyperauto – Bugatti Chiron on käsityötä alusta loppuun
Tällainen on autopomon etäpäivä
Valmistajan viestintäosasto haastatteli toimitusjohtaja Winkelmannia, joka työskentelee tällä hetkellä pääosin Strasbourgissa sijaitsevasta kodistaan käsin. Winkelmann on johtanut Bugattia vuodesta 2018.
Winkelmann kertoo vierailevansa yhtiön pääkonttorilla vähintään kahdesti viikossa jututtamassa työntekijöitä, jotka eivät voi tehdä työtään etänä.
– Vaikka työskentelenkin nyt monien muiden työntekijöidemme tavoin kotoa, ei yksikään päivä ole näinä vaikeina aikoina samanlainen. Kiitos digitaalisten prosessien sekä erilaisten viestintäkanavien, pystymme silti tekemään työmme ja jatkamaan autojemme kehittämistä, Winkelmann kertoo.
Winkelmann on pitänyt päiväkirjaa työskentelystään poikkeusaikana. Tässä esimerkki yhdestä hänen työpäivästään.
Klo 07.00
- Herätys
- Kevyt aamiainen
- Uutisten lukemista
– Luen monipuolisesti erilaisia uutislähteitä päästäkseni kärryille siitä, mitä maailmassa tapahtuu niin politiikassa kuin taloudessakin. Tarvitsen hyvän kokonaiskuvan voidakseni arvioida markkinoita ja yleistä tilannetta tehdäkseni oikeita päätöksiä, Winkelmann perustelee joka-aamuista uutishetkeään.
Klo 08.30
- Sähköposteihin reagoimista
- Videopalaveri yhtiön hallituksen kanssa
– Tällä hetkellä juttelemme hallituksen kanssa joka aamu, jotta kaikki ovat varmasti perillä sekä yhtiön ja työntekijöidemme että liikekumppaniemme voinnista. Käymme läpi myös maailmanlaajuista tilannetta ja mietimme, miten yhtiömme tulisi reagoida. Mikäli toimenpiteitä tarvitaan, keskustelemme vaihtoehdoista.
Klo 10.00
- Videopuheluita muun muassa tuotekehitys- ja muotoiluosaston sekä myynnin ja markkinoinnin kanssa
– Vaikka valmiita autoja ei tällä hetkellä lähdekään maailmalle Molsheimista, työskentelemme aktiivisesti niillä osa-alueilla, joilla se on mahdollista. Tämä tarkoittaa muun muassa tuotekehitystä ja muotoilua. Työntekijät pitävät minut informoituna nykyisestä tilanteesta, edistymisestä sekä ongelmista. Tämä pitää sisällään myös liikekumppaniemme tilanteen. Miten he pärjäävät tällä hetkellä ja voivat tukea asiakkaitamme? Keskustelemme seuraavista askelista yhdessä, jotta päätöksenteko ei muodostu ongelmaksi työllemme. Jotta voimme jatkaa maailman parhaiden autojen valmistamista, on meidän puhuttava toisillemme. Myynti- ja markkinointiosastot ovat kohdanneet isoja ongelmia, jotka voimme ratkaista ainoastaan yhdessä.
Klo 12.00
- Lounastauko
- Televisiouutiset
- Sähköposteihin reagoimista
Lue myös: Miksi ostaa ranskalaisen autovalmistajan uutuusmalli, kun halvemmalla saa F-16-hävittäjän?
– Aamun nettiuutisten lukemisen lisäksi katson lounasaikaan myös televisiouutisia. Koska Bugatti on globaali brändi, sekä yhtiötä että minua itseäni kiinnostavat uutiset kaikilta markkina-alueilta ja kaikista maanosista. On todella tärkeää pysyä perillä tapahtumista. Johtuen aikaeroista eri markkina-alueilla, lounastauko on hyvä hetki saada käsitys maailmanlaajuisesta tilanteesta.
Klo 14.00
- Lisää videoneuvotteluita tuotekehitysosaston kanssa
- Lisää sähköposteihin reagoimista
– Bugatti ei koskaan seisahdu. Ei viikonloppuisin, ei joulun pyhinä eikä todellakaan koronapandemian aikana. Henkilöstömme luovuudella ei ole rajoja, vaan uusia teknisiä ratkaisuja ja tuotteita syntyy jatkuvalla syötöllä. Minulle nämä keskustelut [tuotekehitysosaston kanssa] ovat kaikkein mielenkiintoisimpia, sillä siinä pääsee kurkistamaan yhtiössämme olevaan luovuuteen. Nämä keskustelut saattavat välillä käydä kuuminakin, mutta kokemukseni mukaan pieni kitka johtaa parhaisiin tuloksiin.
Klo 19.00
- Urheilua
– Koska en tällä hetkellä pääse treenaamaan salille tai altaalle, käyn alkuillasta juoksemassa tunnin lenkin. Juoksun lomassa pysähdyn myös tekemään lihaskuntoharjoituksia. Sen lisäksi, että urheilu edistää kuntoani ja terveyttäni, nautin siitä, että voin pohtia asioita ilman älypuhelinta tai tietokonetta. Tämä meditointihetki lataa myös omia akkujani.
Klo 21.00
- Henkilökohtaisia puheluita
– Soitan Saksassa asuvalle äidilleni tällä hetkellä joka ilta. Tästä on tullut mukava tapa, joka auttaa häntäkin pärjäämään näinä vaikeina aikoina. Sen jälkeen yleensä soitan muutamalle maailmalla asuvalle ystävälleni kysyäkseni, mitä heille kuuluu.
Klo 22.00
- Kirjojen lukemista
– Minulle itselleni ainoa tästä poikkeustilasta aiheutuva hyöty on se, että minulla on iltaisin enemmän aikaa lukea. Tyypillisesti luen samanaikaisesti kahta kirjaa, yhtä kaunokirjaa ja yhtä tietoteosta. Tällä hetkellä luen kuitenkin kahta tietokirjaa: Charles de Gaullen elämäkertaa sekä kirjaa ranskalaisista laskuvarjojääkäreistä Indokiinan sodassa.
Lähde: Bugatti
Lue myös: Bugatti Chironin koeajo tiivistää sen, mistä 2,4 miljoonan euron autossa on kyse