Diesel maksaa tällä hetkellä jo enemmän kuin 95-oktaaninen bensiini. Tavanomaisesti bensaa huokeamman dieselin keskihinta oli Suomessa eilen Polttoaine.netin mukaan 2,244 euroa litralta, kun taas litra ysivitosta maksoi keskimäärin 2,188 euroa. Lisäksi dieselautoilija joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Mitä tapahtuisi, jos käyttövoimavero poistuisi?
Suomessa sekä dieselautoilijat että muutkin muilla kuin bensiiniä käyttävillä autoilla ajavat maksavat käyttövoimaveroa.
Käyttövoimaverolla ei kuitenkaan tasata polttoaineiden kuluttajahintojen eroja, vaan eroja eri käyttövoimien verotuksessa.
Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä
Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.
Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.
Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Valtiovarainvaliokunta esitti viime syksynä käyttövoimaveron poistamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen hylkäämistä sillä perusteella, että käyttövoimaveron poistaminen olisi ilmastotavoitteiden kannalta haitallinen toimenpide ilman, että samalla poistettaisiin myös dieselin verotuki.
Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa dieselautojen tulevaisuudennäkymistä sekä siitä, mistä dieselin korkea hinta johtuu.
Kalenoja valotti myös sitä, mikä vaikutus dieselin käyttövoimaverolla on polttoaineen hintaan. Hän kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, miten käyttövoimaveron poistaminen dieselautoilta voisi heijastua pumppuhintoihin ja aiheuttaisiko sen poisto myös muita toimenpiteitä.
Lue myös: Vieläkö uskaltaa ostaa dieselauton?
1:50