Diesel on jo bensaa kalliimpaa – miksi dieselkuskin pitää maksaa vielä käyttövoimaveroakin?

Diesel maksaa tällä hetkellä jo enemmän kuin 95-oktaaninen bensiini. Tavanomaisesti bensaa huokeamman dieselin keskihinta oli Suomessa eilen Polttoaine.netin mukaan 2,244 euroa litralta, kun taas litra ysivitosta maksoi keskimäärin 2,188 euroa. Lisäksi dieselautoilija joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Mitä tapahtuisi, jos käyttövoimavero poistuisi?

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Suomessa sekä dieselautoilijat että muutkin muilla kuin bensiiniä käyttävillä autoilla ajavat maksavat käyttövoimaveroa.

Käyttövoimaverolla ei kuitenkaan tasata polttoaineiden kuluttajahintojen eroja, vaan eroja eri käyttövoimien verotuksessa.

Valtiovarainvaliokunta esitti viime syksynä käyttövoimaveron poistamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen hylkäämistä sillä perusteella, että käyttövoimaveron poistaminen olisi ilmastotavoitteiden kannalta haitallinen toimenpide ilman, että samalla poistettaisiin myös dieselin verotuki.

Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa dieselautojen tulevaisuudennäkymistä sekä siitä, mistä dieselin korkea hinta johtuu.

Kalenoja valotti myös sitä, mikä vaikutus dieselin käyttövoimaverolla on polttoaineen hintaan. Hän kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, miten käyttövoimaveron poistaminen dieselautoilta voisi heijastua pumppuhintoihin ja aiheuttaisiko sen poisto myös muita toimenpiteitä.

Lue myös:

    Uusimmat