Vieläkö uskaltaa ostaa dieselauton?

Jos ostohousut on jo vedetty jalkaan, uskaltaako autokaupasta lähteä kotiin uudella dieselautolla?

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Dieselautojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet Suomessa tasaisen vahvasti viime vuosina. Ukrainan sodan nostettua dieselin hintaa entisestään, on moni saattanut miettiä, vieläkö dieselauton ostamisessa on järkeä.

Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa dieselautojen tulevaisuudennäkymistä.

Kalenojan mukaan dieselautot ovat olleet perinteisesti hyvä vaihtoehto paljon ajavalle. Mutta vieläkö asia on näin? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta Kalenojan arvio tilanteesta.

Valikoima pienentynyt

Uusia dieselautoja ei ole tarjolla kaikkein pienikokoisimmista malleista kiinnostuneille samaan tapaan kuin vielä muutamia vuosia sitten. Syynä ovat kiristyneiden päästövaatimusten seurauksena nousseet valmistuskustannukset, mikä on pakottanut monet valmistajat luopumaan dieselvaihtoehdoista kooltaan pienemmissä ja katteeltaan vaatimattomammissa autoluokissa. 

– Tämä on käytännössä johtanut siihen, että vain niihin kookkaimpiin malleihin, joissa on kalliimmat hinnat, on kannattanut laittaa SCR-laitteistoja, jotka poistavat typenoksideja tai EGR-laitteistoja, jotka vähentävät hiukkaspäästöjä, Kalenoja kertoo.

– Valmistajat eivät tuo esimerkiksi enää edes vaikkapa ihan C-segmentin autoihin dieselvalikoimaa, vaan ne keskittyy näihin isompiin autoihin, ja se on johtanut siihen, että dieselin osuus ensirekisteröinneissä on pudonnut sinne noin kymmenykseen, kun se parhaimmillaan oli siellä 40–50 prosentin tienoilla.

Dieselautokanta on nuorta verrattuna bensa-autoihin

Noin kolmannes Suomen autokannasta on Kalenojan mukaan dieselkäyttöistä. Hän ei usko, että nykytilanne tulee näkymään käytettyjen dieselautojen ylitarjontana tai nykyisten dieselautojen merkittävänä jäännösarvon laskuna.

Suomalainen dieselautokanta on hänen mukaansa isoksi osaksi melko nuorta. Kalenoja sanoo, että Suomen teillä liikkuvat dieselautot ovat keskimäärin 10 vuotta vanhoja, kun bensa-autojen ikä on jo 14 vuoden tienoilla.

– Meillä alkoi se autokannan dieselöityminen vuoden 2008 tienoilla, kun tuli tällainen iso verouudistus, joka laski dieselautojen autoveroa ja ajoneuvoveroa aika paljon. Se nosti dieselautojen suosiota Suomessa ja koko EU:ssa.

Kalenoja ei usko, että dieselautojen suosio tulee enää nykyisestä nousemaan tai että valmistajat ryhtyisivät tuomaan lisää dieselvaihtoehtoja keskikokoiseen luokkaan. 

Uskaltaako autokauppaan nyt suuntaava ostaa itselleen tuliterän dieselauton? Miten dieselpolttoaineen hinta kehittyy lähitulevaisuudessa? Katso Kalenojan arvio artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Koko haastattelun näet alta.

Lue myös:

    Uusimmat