Kajetan Kajetanowiczin ulosajo Japanin MM-rallin toisella erikoiskokeella tasoitti Emil Lindholmin tietä WRC2-luokan mestaruuteen. Yksi mahdollinen muuttuja suomalaiskuljettajan tapauksessa on silti syytä huomioida.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Sami Pajari kertoi järkyttävästä vaaratilanteesta MM-rallin erikoiskokeella: "Voitte kuvitella"
LUE MYÖS: MM-rallissa sekasortoinen episodi – hämmentyneillä suomalaisilla odottamattomia ongelmia: "Reeta, tämä ei pysy paikallaan!"
Lindholm ja Kajetanowicz lähtivät Japaniin tasapisteissä. Molemmilla on 104 pistettä, mutta Lindholm on edellä useamman osakilpailuvoiton turvin (2–1).
WRC2-luokassa kuljettajat saavat ajaa kauden aikana seitsemän osakilpailua, ja niistä kuusi parasta lasketaan lopullisiin pisteisiin. Luokkaa viiden pisteen erolla Lindholmiin ja Kajetanowicziin johtava Andreas Mikkelsen ajoi viimeisen kilpailunsa jo syyskuussa Kreikassa.
Lindholmin kuudesta MM-rallistartista huonoimman pistemäärän on toistaiseksi tuottanut helmikuinen Ruotsin ralli, josta hän kuittasi kolme MM-pistettä.
Noustakseen Mikkelsenin edelle – tasapisteissä norjalainen on mestari useampien voittojen (3–2) turvin – Lindholm tarvitsee siis tältä viikonlopulta kuusi pistettä enemmän kuin Ruotsista eli yhdeksän pistettä. Tähän riittäisi Japanissa pelkkä WRC2-luokan viitossija (10 pistettä) mutta myös seitsemäs sija ja Power Stage -voitto (6+3 pistettä).
Tilanne näyttää perjantain päätteeksi Lindholmin kannalta hyvältä, sillä hän on luokassaan kolmantena. Suomalaisittain tilanne on suorastaan erinomainen, sillä Sami Pajari johtaa, Teemu Suninen on toisena ja MM-rallidebyyttiään ajava Heikki Kovalainenkin kuudentena.
– Viides sija on tosiaan se, mihin pitäisi pyrkiä. Tipuimme kolmanneksi, mutta ero kärkeen on vain 8–9 sekuntia ja taaksepäin on aika hyvin marginaalia. Pitää vain löytää sopiva rytmi ja tasapaino. Pitää vähän karttaa riskejä, mutta ei kannata myöskään ihan lekkeriksi laittaa, että pysyy hyvä keskittyminen päällä, Lindholm kertasi perjantain päätteeksi.
Perjantain dramaattiset tapahtumat lyhensivät rallin kokonaismittaa yli 50 kilometrillä alkuperäisestä. Sääntöjen mukaan täydet pisteet jaetaan vain, mikäli rallissa ajetaan vähintään 75 prosenttia alun perin suunnitelluista ek-kilometreistä.
Mikäli enempää erikoiskokeita ei peruta, kasaan saadaan 232,49 ek-kilometriä eli 82 prosenttia alkuperäisestä määrästä. 75 prosentin rajaan on kuitenkin eroa vain 20,03 kilometriä.
Mikäli lauantaina ja sunnuntaina jää sitä enemmän kilometrejä ajamatta, Japanista jaetaan vain puolikkaat pisteet.
Tämä tarkoittaisi sitä, että Lindholmin olisi oltava vähintään toinen (9 pistettä) tai neljäs ja voittaa samalla Power Stage (6+3 pistettä). Lindholmin maalailema viitossija ei tuossa tilanteessa enää riittäisi.
Lindholm on jo varmistanut tämän kauden päätavoitteensa, 1. tamikuuta 1992 ja sen jälkeen syntyneille tarkoitetun WRC2 Junior -luokan mestaruuden.
WRC2-pistetilanne:
Andreas Mikkelsen | Emil Lindholm | Kajetan Kajetanowicz | |
huonoin kisa | 0 | ||
pistekisa 1 | 0 | 3 | 8 |
pistekisa 2 | 9 | 15 | 10 |
pistekisa 3 | 21 | 16 | 18 |
pistekisa 4 | 25 | 18 | 20 |
pistekisa 5 | 26 | 25 | 20 |
pistekisa 6 | 28 | 27 | 28 |
yhteensä | 109 | 104 | 104 |