Maailman terveysjärjestö WHO on julkistanut uudet, entistä tiukemmat ohjearvot ilmanlaadulle. Meillä Suomessakin ilmansaasteiden pitoisuudet ylittävät useimmat WHO:n uusista ohjearvoista. Esimerkiksi liikenteen pakokaasuista peräisin olevan typpidioksidin pitoisuudet suurimmissa suomalaiskaupungeissa ylittävät uudet ohjearvot jopa kaksin-kolminkertaisesti.
Tyynenä pakkaspäivänä, kuten tänään, ilmanlaatua heikentävät autojen pakokaasut, lämmitys ja puun pienpoltto. Monissa Suomen kaupungeissa ilmanlaatuindeksi näytti tänään välttävää, jopa huonoa. Esimerkiksi tällaisena päivänä Suomessa ylittyvät Maailman terveysjärjestön uudet ilmanlaadun ohjearvot.
– Kuiva pakkaskeli, tyynehkö sää ja tietynlainen lämpötilainversio vallalla lähes koko eteläisessä Suomessa. Tilanne on kyllä otollinen saastepitoisuuden nousulle. Arvelen, että näissä suuremmissa kaupungeissa ainakin typpidioksidipitoisuus kohoaa jopa sellaiselle tasolle, että tämä ohjearvotaso ylittyy, pohtii Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Pia Anttila.
Pakokaasut ja puun pienpoltto heikentävät ilmanlaatua
Liikenteen pakokaasuista peräisin olevien typpidioksidipäästöjen vähentäminen on haastavaa.
– Kaikkein vaikeinta tulee olemaan typpidioksidipäästöjen eli liikenteen pakokaasupäästöjen vähentäminen. Kaupungeissa se on yksinkertainen asia, että ajamista pakokaasua päästävillä välineillä pitäisi välttää. Se on se suoraviivainen toimenpide, toteaa Anttila.
Saastepiikkejä aiheuttavat myös keväinen katupölyongelma ja pakkasella takkojen ja puusaunojen lämmitys.
– Tiheästi rakennetuilla pientaloalueilla, joissa on paljon puun pienpolttoa, niin niissä voivat tiettyjen saasteiden pitoisuudet kohota jopa terveydelle haitalliselle tasolle, tietää Anttila.
Ilmansaasteet uhkaavat terveyttä
Uusilla ilmanlaadun ohjearvoilla Maailman terveysjärjestö pyrkii suojelemaan ihmisten terveyttä. Uusien tutkimusten mukaan ilmansaasteet aiheuttavat terveysvaikutuksia jo pieninä pitoisuuksina.
– Ne voivat olla hyvinkin vakavia. Pitkäaikaisessa altistuksessa sydän- ja verenkiertoelimistön ongelmat ovat mahdollisia, jopa syöpä ja muut tällaiset sairaudet, huomauttaa Anttila.
Myös pienhiukkasten ja otsonin pitoisuudet ovat Suomessa ajoittain terveydelle haitallisella tasolla. Ne tulevat meille pääosin kaukokulkeutumana, joten niiden vähentäminen vaatii Euroopan tai maailmanlaajuisia toimia.