Mikäli olet totaalisen kyllästynyt siirtämään jalkaasi kaasupolkimelta jarrulle, kannattaa harkita Nissanin uutta sähköautoa.
Ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf esiteltiin vuonna 2010. Seitsemässä vuodessa sitä on myyty yli 280 000 kappaletta, mikä tekee siitä maailman myydyimmän sähköauton.
Ei ole kaukaa haettua, että alkuperäinen Leaf olisi myynyt vieläkin enemmän, jos sen muotoilu olisi muistuttanut hieman vähemmän turvonnutta Micraa (sitä edellisen sukupolven mallia, uusi on komea). Uusi Leaf tuo kuitenkin tullessaan piristävän muutoksen auton ulkoiseen olemukseen – ja vetoaa varmasti myös nuorempaan ostajakuntaan edeltäjäänsä paremmin.
Yhden polkimen taktiikka
Vaikka Nissanin uunituoreessa Leafissa onkin erillinen jarrupoljin, ei sitä valmistajan mukaan juurikaan tarvita. Nissan kertoo, että auton "e-Pedal"-toiminnon ansiosta kuljettaja voi kiihdyttää, jarruttaa, pysähtyä ja pitää auton paikoillaan vain yhtä poljinta käyttämällä. Jarruun tarvitsee Nissanin mukaan koskea ainoastaan äkillistä pysähtymistä vaativissa tilanteissa.
Uuteen Leafiin on haettu inspiraatiota IDS-konseptiautosta, joka esiteltiin Tokion autonäyttelyssä vuonna 2015. Auton keulassa on Nissanille tunnusomainen etusäleikkö, joka kuitenkin erottuu muista valmistajan malleista sinisen värinsä ansiosta.
ProPILOT-toiminto mahdollistaa auton liikkumisen omalla kaistallaan itsenäisesti nopeuksilla 30–100 km/h.
Uuden Leafin toimintamatkaksi yhdellä latauksella lupaillaan 378 kilometriä. Ensimmäisenä markkinoille ehtivässä mallissa on 40 kWh:n akusto, mutta valmistaja lupailee suuremman akun tulevan tarjolle ensi vuoden aikana.
Auton myynti alkaa sen kotimarkkinoilla Japanissa jo lokakuun aikana. Eurooppaan se saadaan kuitenkin vasta ensi vuonna. Suomessa auton hinta asettunee aavistuksen alkuperäisen Leafin alapuolelle noin 30 000 euron tuntumaan.
Lähde: Nissan
***
2:12