Eikö nopeus merkkaa enää mitään? Lamborghini selittää, miksi se on ok, että superauto häviää valojen sammuessa perheautolle
Italialaisen Lamborghinin mukaan superautojen tärkein ominaisuus ei ole enää nopeus. Mieli on muuttunut sähköautojen laittaessa kiihtyvyyslukemia uuteen uskoon.
Lamborghinit, Ferrarit ja muut perinteiset urheiluautot ovat aina olleet niitä, joiden luomukset tarjoavat kaikkein rajuinta kiihtyvyyttä ja korkeimpia huippunopeuksia mitä tuotantoautojen maailmasta löytyy.
Asia ei kuitenkaan ole enää yksiselitteisesti niin. Tavallisia superautoja nopeammin nollasta sataan kiihtyvät jo huomattavasti edullisemmat sähköautotkin – jopa perhe-malliset sellaiset – ja reippaasti kovempiin nopeuksiin ylletään superautojen yläpuolelle asettuville hyperautoilla.
Tämä on tehnyt perinteisistä urheiluautoista jonkinlaisia väliinputoajia, ja Lamborghini onkin nyt perustellut, miksi sen valmistamat autot ovat yhä relevantteja, vaikka ne eivät tarjoaisikaan enää markkinoiden vikkelintä kiihtyvyyttä tai kovinta huippunopeutta.
Lue myös: Supervoimia ei tarvittu, superauto riitti: Lamborghini auttoi pelastamaan potilaan Italiassa
Superauton kolme tärkeintä ominaisuutta
Lamborghinin Aasian ja Tyynenmeren alueiden toiminnoista vastaava johtaja Francesco Scardaoni totesi australialaisen Car Advicen haastattelussa, että vaikka mahdollisimman ripeä kiihtyvyys ja korkea huippunopeus olivatkin ennen asioita, joita Lamborghini tavoitteli, ei se jahtaa niitä enää yhtä järkähtämättömästi.
– Jos meiltä olisi 10 vuotta sitten kysytty, mitkä ovat superauton kolme tärkeintä ominaisuutta, olisimme sanoneet, että huippunopeus, kiihtyvyys ja ajettavuus. Tässä järjestyksessä. Sittemmin kiihtyvyydestä tuli huippunopeutta tärkeämpi ominaisuus, mutta nyt sekään ei ole enää niin tärkeää. Autojen sähköistymisen myötä mielettömiin kiihtyvyyslukemiin on niin helppo päästä, Scardaoni sanoi.
Esimerkiksi juuri Lamborghinit ottavat kiihdytyskisassa kuokkaan monilta sähköautoilta, kuten vaikka Tesla Model S:n tai Porsche Taycanin suorituskykyisimmiltä malleilta. Niiden huippunopeus ja etenkään ajettavuus eivät kuitenkaan lähentele keveiden superautojen tasoa.
Bugatti Chironin kaltaiset todella kalliit hyperautot puolestaan tarjoavat rajun kiihtyvyyden lisäksi myös todella vakuuttavia huippunopeuslukemia, joihin ihan tavallisilla Lamborghineilla ja Ferrareilla ei ole mitään jakoa. Painavalla Chironilla ei kuitenkaan kannata lähteä uhittelemaan yhdellekään modernille Lamborghinille radalla.
Hypersähköautojen, kuten vaikkapa Rimac C Twon, miinuspuolena on niin ikään paino. Vaikka hevosvoimia otetaankin lähemmäs 2 000, ei Mersun S-sarjan painoinen hyperauto ole radalla niin ketterä kuin puolet kevyempi superauto.
Lamborghini-pomo yrittääkin alleviivata edustamansa yhtiön valmistamien autojen ajettavuutta tämän päivän superautojen tärkeimpänä valttina.
Koska huomattavasti halvemmalla on mahdollista saada kiihtyvyyden puolesta suurempia elämyksiä ja oikeasti rikkaat autoharrastajat pääsevät kiitämään halutessaan yli 400 kilometrin tuntinopeudella, kunhan lyövät tarpeeksi rahaa tiskiin, on esimerkiksi juuri Lamborghinin roolina tarjota jotain siltä väliltä; erittäin paljon suorituskykyä paketissa, jolla ajaminen on hauskaa ja ketterää.
– Se, millä on tällä hetkellä merkitystä, on auton ajettavuus, Scardaoni kertoi.
– Kun sinulla on alla todella nopeasti kiihtyvä, mutta painava ja raskaasti kääntyvä auto, ei kovaa ajamisesta saa samanlaista nautintoa.
Lähteet: Car Advice, Autoblog
Uusimmat
-
06:54
Valtteri Bottakselle pamahti rangaistus
-
06:54
Parempi kuin Ronnie O'Sullivan – tällaista snookerpelaajaa ei ole nähty
-
06:53
Nelostie poikki Heinolassa, sähköttä lähes 12 000 taloutta – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
06:44
Kiistanalaisilla maksumuistutuksilla tienaavalle kirjakaupalle takaisku oikeudessa
-
06:40
Nato: Venäjän ohjusisku Ukrainaan ei vaikuta sodan kulkuun
-
06:34
EK5: Draamaa mestaruustaistelussa! Neuville katastrofin partaalla, Toyotakin ahtaalla – MTV seuraa
-
06:32
Black Friday -petkuttajat ovat jo liikkeellä – näin tunnistat huijaussivustot
-
06:25
Mikko Rantanen iski jälleen – kiekko pomppi onnekkaasti
-
06:22
Kausiennuste yltää jopa kolmen kuukauden päähän – kuinka luotettavasti sää voidaan tietää?
-
06:13
Konkursseissa syntyi 2000-luvun ennätys, mutta siinä on myös jotain hyvää: "Kuin sade Suomen kesässä"
-
06:02
Näin karuilla välineillä suomalaisten hampaita ennen hoidettiin – yksi toimenpide yhä ennallaan
-
05:55
HIFK:n uusi hankinta suorana: turhautui Tapparan ratkaisuun – eteen tuli valtava muutos
-
05:50
Trump valitsi uudeksi oikeusministerikseen Pam Bondin
-
05:40
Ainakin 60 lasta kaapattuna Suomesta – kaikki tapaukset eivät ehkä paljastu
-
05:38
Kaatunut rekka tukkii Nelostien Heinolassa molempiin suuntiin
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
Lataa lisää