Lapselle lukeminen tuo hänelle pitkäaikaisia etuja. Se paitsi kehittää lapsen aivoja myös vahvistaa suhdetta vanhempaan.
Lapselle lukeminen tuottaa etuja, jotka kestävät pitkään. Amerikkalainen pediatrijärjestö muistuttaa, että yhteislukeminen on positiivinen tapa, jonka hyödyt eivät suinkaan liity pelkkään lukemiseen.
Järjestö kirjoitti päivitetyn suosituksen lukemisesta joulukuun 2024 Pediatrics-lehteen.
– Pienen lapsen kanssa yhdessä lukeminen tuo iloisen kielen ja rikastavat vuorovaikutteiset hetket mukaan arkipäiviin, suositusta kirjailemassa ollut Perri Klass kuvailee tiedotteessa.
Hän kehottaa lukemaan lapselle esimerkiksi iltaisin. Kirja auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen.
– Se vahvistaa teitä yhdistävää sidettä ja auttaa myös lapsesi kehittyviä aivoja.
Lue myös: Tämän kielipoliisit jo tiesivät: Kielioppimokat aiheuttavat stressiä
Kirja päihittää tabletin
Suosituksen teossa mukana ollut Dipesh Navsaria suosittelee laadukkaita, värikkäitä kuvakirjoja, joissa on käytetty värikästä kieltä.
– Vaikka kosketusnäytöt ja muut laitteet ovat suosittuja, ne ovat lapsille yleensä passiivisia, yksinäisiä kokemuksia eivätkä tarjoa samoja interaktiivisia, suhdetta vahvistavia etuja [kuin kirjat], Navsaria kuvaa.
Lue myös: Lapsena uuden kielen oppii tuosta vain, mutta aikuisena sakkaa – miksi?
Pediatriajärjestö muun muassa suosittaa, että lapselle aletaan lukea heti syntymän jälkeen ja tätä jatketaan ainakin läpi päiväkoti-iän.
Lastenlääkärien tulisi rohkaista lukemaan ja tarjota korkealaatuisia, lapsen tasoon sopivia teoksia, joissa kulttuuria ja teemoja sekä erilaisia hahmoja käsitellään monipuolisesti.
Kirjojen avulla voi aloittaa keskusteluja esimerkiksi mukaan ottamisesta, joukkoon kuulumisesta ja eri kulttuureista.
Pitäisikö tarjota rahaa – mikä neuvoksi, jos kirjojen lukeminen ei innosta nuorta? Juttu jatkuu videon alla.
7:16
Klassin mukaan tutkimuksissa lapsen hyvä lukutaito kolmannelle luokalle mennessä ennustaa hyvin koulusta valmistumista ja uramenestystä myöhemmin.
– Lapset, jotka kohtaavat kirjoja ensimmäistä kertaa pienenä vanhempiensa sylissä, yhdistävät koulun aloittaessaan kirjat ja lukemisen syliaikaan, turvallisuuden tunteeseen, vuorovaikutukseen, tarinoihin, loruihin ja viihteeseen ja ennen kaikkea sellaisten aikuisten rakkaisiin ääniin, joiden kanssa lapselle on muodostunut elintärkeä varhainen suhde, Klass kuvaa.
"Luetulle" lapselle karttui laajempi sanavarasto
Kodin lukuympäristö vaikuttaa suuresti lukutaidon ja -innon kehittymiseen, kertoo myös MLL.
Vuonna 2022 uutisoidun Jyväskylän yliopiston selvityksen mukaan yhdessä lukeminen oli lukutaidon kannalta tärkein asia. Lapselle karttui laajempi sanavarasto kuin muille, jos hänelle luettiin kotona alle kahden vuoden iässä.
Jos kotona opetettiin 3–5-vuotiaalle kirjaimia, äänteitä ja lukemista, hän oppi lukemisen tekniset taidot puolet aikaisemmin kuin muut. Jos lapselle luettiin pienenä, hän myös innostui lukemisesta ja kehittyi paremmaksi lukijaksi.
Yhdessä lukeminen vaikutti parempaan luetun ymmärtämiseen vielä PISA-tuloksissakin.
Lue myös: Esikouluopettajien vinkit päiväkodin aloittamiseen: "Lapselle tosi hyvä, jos..."
Kauppareissukin saattaa olla liikaa päiväkoti-ikäiselle hoitopäivän jälkeen – "Voi olla ylivoimaista"
Katso myös: Näin lapsen saa lukemaan: "Lapset ja nuoret eivät lue, koska se on hyödyllistä"
9:05
Lähteet: The American Academy of Pediatrics, MLL