Saksalainen autojätti Volkswagen julkisti myöhään eilen illalla Suomen aikaa uuden brändi-ilmeensä. Muutos pitää sisällään muun muassa uuden logon sekä ensimmäistä kertaa valmistajan historiassa myös lyhyen äänitunnuksen.
Volkswagen on esitellyt Frankfurtin autonäyttelyn alla uuden visuaalisen ilmeensä. Se kuvailee uutta tyyliään modernimmaksi ja autenttisemmaksi. Esimerkiksi logosta on riisuttu "kaikki muu paitsi olennaisin".
Uusi litteä ja kaksiuloittenen logo on Volkswagenin mukaan nykypäivän yhä enemmän käyttäjäystävällisyyttä painottavassa digitaalisessa maailmassa vanhaa toimivampi.
Slogan vaihtoon
Samalla se otti käyttöön uuden sloganin eli iskulauseen. New Volkswagen (suom. uusi Volkswagen tai uusi kansanauto) korostaa muutoksen tärkeyttä edelleen dieselskandaalin jälkimainingeissa kipuilevalle saksalaisvalmistajalle. Vuonna 2015 paljastuneen päästöhuijauksen taloudelliset seuraukset mitataan kymmenissä miljardeissa euroissa.
Menneet ovat kuitenkin menneitä, eikä Volkkarin johtokunnassa istuva Jürgen Stackmann kuulu muutoksen merkittävyyden vähättelijöihin.
– Tämä merkitsee uuden aikakauden alkua Volkswagenille.
"Uusi aikakausi" tulee yhtiön tiedotteen mukaan näkymään paitsi brändin esillepanossa, myös autojen muotoilussa sekä asiakasrajapinnassa.
– Tulevaisuuden Volkswagenia kuvastavat motot ovat "digitaalisuus ensin" ja "ei filttereitä".
Uuden ilmeen takana ei ole mitään jättimäistä mainostoimistoa, vaan kyseessä on Volkswagenin design- ja markkinointiosastojen luomus. Projektiin kului aikaa yhdeksän kuukautta.
Kuvat uusiksi
Muutos tulee näkymään myös autojen markkinointikuvissa. Sen sijaan, että niissä pyrittäisiin vanhaan tapaan äärimmäiseen täydellisyyteen, tullaan uusissa kuvissa keskittymään enemmän ihmisiin ja "realistisiin tilanteisiin".
Ensimmäinen äänilogo
Muutos näkyy – tai siis kuuluu – myös audiopuolella. Ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa Volkswagen ottaa käyttöön äänilogon eli lyhyen tunnussävelen, jota tullaan kuulemaan niin mainoksissa kuin itse autoissakin. Ääni on kuultavissa artikkelin yltä löytyvän videon lopussa.
Spiikkaajatkin vaihtoon
Lisäksi Volkswagenin aiemmin suosimat miesspiikkaajat vaihtuvat. "Lähes kaikilla markkinoilla" Volkswagenin äänenä tullaan kuulemaan jatkossa naisia.
Volkkarilla on edessään iso urakka, sillä se tulee vaihtamaan isot fyysiset logot kaikissa toimipisteissään ympäri maailman. Logoja tullaan vaihtamaan noin 70 000 kappaletta niin yhtiön tehtailla kuin jälleenmyyjäliikkeiden pihoillakin.
Lähde: Volkswagen