Mercedes-Benz on yksi autoalan monipuolisimpia valmistajia, jonka valikoimasta löytyy kaikkea kaupunkiautoista isoihin kuorma-autoihin. Avolava on puuttunut tähän saakka, mutta nyt sekin asia on korjattu.
Hinta alkaen 2 hlö 47 725 €
Hinta alkaen 5 hlö 61 593 €
Lava-autot ovat monien muiden pääasiassa hyötykäyttöön suunniteltujen autojen tavoin muuttuneet viime vuosina mukavampaan suuntaan. Samalla niiden asiakaskunta on laajentunut pelkän työkäytön ulkopuolelle myös jokapäiväiseen yksityiskäyttöön. Tämä lienee yksi syy sille, että nyt myös Mercedes on lähtenyt mukaan lava-autojen markkinoille.
Nimellä X-sarja kulkeva avolava juontaa juurensa Mercedeksen ja Renault-Nissan allianssin yhteistyöhön. Auto jakaa siis rungon sekä tässä vaiheessa markkinoilla olevien mallien tekniikan Nissan Navaran kanssa. Ulkoisesti yhtäläisyyden huomaa lähinnä ovenkahvoista, mutta muuten muoto on Mercedeksen käsialaa. Myös taka-akselilta löytyvät kierrejouset ovat tutut Nissanista muiden käyttäessä pääasiassa lehtijousitusta.
Ensikoeajoilla pääsimme tutustumaan kotimaan talvisissa maisemissa X 250 d 4Matic -versioon. Tämän mallin voimanlähteenä toimii myöskin konserniyhteistyöstä juurensa juontava 2,3-litrainen tuplaturbodiesel, joka tuottaa 190 hevosvoimaa ja 450 newtonmetrin väännön. Vaihteistona toimii 7-portainen automaatti, ja Suomeen tuotavat mallit ovat tämän moottorin yhteydessä aina varustettu kytkettävällä nelivedolla.
Sisätiloissa ilmettä hallitsee Mercedeksen henkilöautoista tuttu ilme. Mittaristo monitoiminäyttöineen on lainattu sieltä kuten myös keskikonsolista löytyvä multimediajärjestelmä. Ajojärjestelmiin liittyvät painikkeet, kuten nelivedon hallinta, ja sähkösäätöiset istuimet painikkeineen ovat Nissanilta lainattuja. Kokonaisuudessaan tunnelma on etenkin hyvin varusteltuna lava-autoluokassa tyylikäs ja ylellinen.
Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan auton maasto-ominaisuuksiin lyhyellä, muta auton ominaisuudet esiin tuovalla radalla. Tätä varten kytken ensin nelivedon hitaan asetuksen sekä lisävarusteisen takatauspyörästön lukon. Isotkin montut ylittyvät helposti laajojen joustovarojen ansiosta, ja ristiriipunnasta selvitään odotetusti sutimatta. Jotta järjestelmien merkitys tulisi esille kokeilimme etenemistä myös nopealla nelivedolla. Radasta suoriutui myös näin, mutta jo pelkkä kaasun annostelu vaatii luonnollisesti enemmän tarkkuutta. Lisäksi ristiriipunnassa ilmassa olevat renkaat kerkeät sutia hetken aikaa ennen kuin voima ohjautuu pitäville renkaille.
Maantielenkillä tulee esille lava-autojen valitettava yleinen ominaisuus, jonka yhtenä syynä on korkea kuormankantokyky. Etenkin tyhjänä ajettaessa taka-akseli pompottaa epätasaisuuksissa, minkä lisäksi terävissä poikittaisaumoissa tärähdykset välittyvät koriin asti. Tällä kertaa ei ollut mahdollisuutta kokeilla autoa lastattuna, mikä yleensä parantaa mukavuutta. Muuten kokonaisuus toimii sivistyneesti ja esimerkiksi äänieristys on kiitettävällä tasolla.
Mercedes-Benz X-sarja on mielenkiintoinen uutuus kasvaville avolavamarkkinoille. Se tarjoaa moniin luokan kilpailijoihin verrattuna laajemmat varustelumahdollisuudet, minkä lisäksi keulalta löytyvä tähti voi houkutella täysin uusia asiakkaita avolavojen pariin.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.