Ensituntuma: Uusi Mercedes-Benz A-sarja – uuden suunnan näyttäjä

Mercedeksen uusi A-sarja tekee tuloaan ja pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan uutuuteen. Jo aikaisemmin vaikutuksen tehneen ohjaamon lisäksi myös muu auto lunastaa korkeatkin odotukset.

Hinta alkaen 31 645 €
Koeajoauto alkaen 46 794 €

Olemme päässeet tutustumaan uuteen A-sarjalaiseen jo muutamaan otteeseen, mutta kunnon näkemyksen autosta voi esittää vasta ensimmäisten ajokokemusten myötä. A-sarjalaisen kohdalla odotuksia ovat nostattaneet huomattavasti parantunut ohjaamon laatuvaikutelma, sekä täysin uusi multimediäjärjestelmä MBUX.

Ohjaamoon istuutuessa huomio kiinnittyy välittömästi täysin uudella tyylillä toteutettuun näyttökokonaisuuteen. A-sarjalaisen mistään mallista ei löydy enää perinteistä mittaristoa, vaan kuljettajan näkökentästä löytyy aina näyttö. Myös näytön asettelussa on uusi lähestyminen, sillä sitä ei ole upotettu kojelautaan ja perinteinen mittariston päälle tuleva ”lippa” loistaa poissaolollaan. Kahden näytön kokonaisuus ikään kuin nojaa vapaana kojelaudalla, mikä antaa ohjaamolle rennon ilmavan vaikutelman.

Täysin uuden tyylin lisäksi niin järjestelmä kuin sen käyttäminen on uudistunut Mercedeksen aiempiin toteutuksiin verrattuna. Nimellä MBUX-kulkeva multimediajärjestelmä korvaa Comand-järjestelmän, joka ei ole aivan pysynyt kehityksen mukana. Comandista tutun pyöritettävän ja painettavan rullan sijaan uusi järjestelmä tottelee kosketuslevyä, tai niin ikään Mercedekselle uutta vaihtoehtoa eli kosketusnäyttöä. Kokonaisuudessaan uusi järjestelmä ja sen käytettävyys antavat poikkeuksellisen hyvän vaikutuksen.

Ensituntumat pääsimme ottamaan malliston toistaiseksi tehokkaimmasta A 250 -versiosta. Moottori on perustaltaan tuttu edeltäjästä, mutta on toki läpikäynyt päivityksiä kuten 7-portainen kaksoiskytkinvaihteistokin. Tehoa on tarjolla 224 hevosvoimaa ja vääntöä 350 newtonmetriä. Vaikkei A-sarjalaisesta välttämättä ensimmäisenä tulisi mieleen, niin tällä kokoonpanolla auto hätyyttelee perinteistä GTI-luokkaa, ja tätä tukee myös miellyttävän ripeä 6,2 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen. Yksi suurimmista muutoksista on tapahtunut vaihteiston ohjelmoinnissa, sillä edeltäjästä tuttu turhan selkeä viive kaasupolkimen painamisen jälkeen on onnistuttu poistamaan.

Sporttista tunnelmaa tukee myös auton ajettavuus. Edeltäjän näppärä käsiteltävyys on tallella, mutta mukavuus on parantunut varsin huomattavasti. Tarjolle on tullut myös säädettävä iskunvaimennus. Comfort-asetukselle meno käy vauhdin kasvaessa hieman turhankin pehmeäksi, ja Sport on sopiva jo hieman mutkaisemmalla tieosuudella olematta pintakova. Ohjaus on miellyttävän rauhalline ja tehostus muuttuu tehostus vähenee nopeasti nopeuden noustessa. Ainoastaan hieman parempaa tuntumaa tiehen jää kaipaamaan monien muiden nykyautojen tapaan.

Mercedeksen uusi A-sarja on hurja harppaus eteenpäin kompaktien autojen luokassa. Täysin uudistunut ohjaamotyyli sisältäen uuden ja intuitiivisesti toimivan multimediajärjestelmän tekevät A-sarjasta Mercedeksen uuden suunnan näyttäjän. Tämän rinnalla moni muu auto näyttää ja tuntuu hyvin vanhanaikaiselta.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat