Mercedes-Benz esitteli uuden neljännen sukupolven A-sarjalaisen viime viikolla. Yksi uutuuden mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on täysin uudistunut multimediajärjestelmä, joka tunnetaan nimellä MBUX.
Autoilun trendeistä puhuttaessa katumaasturit ja sähköistyminen ovat tärkeässä roolissa. Kun pureudutaan enemmänkin auton käytettävyyteen nousevat multimediajärjestelmät ja niiden käyttöliittymät jatkuvasti suurempaan rooliin. Ominaisuuksia alkaa olla niin paljon, että käyttöliittymä on ratkaisevassa roolissa käyttömukavuuden kannalta.
Kosketusnäytöt ovat vallanneet autojen ohjaamot viimeisen vuosikymmenen aikana. Saksalaiset premium-valmistajat pitäytyivät pitkään erilliselle pyöritettävällä kiertokytkimellä varustetuissa järjestelmissä, mutta nyt myös näissä kosketusnäytöt ovat alkaneet yleistyä muiden käyttötapojen rinnalla. Kosketusnäytön eduksi voidaan lukea monissa tilanteissa mahdollisuus intuitiiviseen käyttöön, mutta auton ollessa liikkeellä etenkin epätasaisella alustalla haluttuun kohtaan osuminen on kovin haastavaa.
Kaiken huomioivan järjestelmän kehittäminen ei ymmärrettävästi tapahdu hetkessä. Auto on ympäristönä haastava ja kuljettajan keskittymisen häiriöt olisi suotavaa pitää minimissään. Tässä vaikuttavat etenkin käyttöliittymän intuitiivisuus, mutta myös luettavuus mikä pitkälti muodostuu kuvakkeiden selkeydestä ja asettelusta.
Mercedes-Benzillä on ollut käytössä pitkään nimellä Comand toimiva järjestelmä. Tämän uusin versio nähtiin vuonna 2016 esitellyn uuden E-sarjalaisen yhteydessä, ja nyt samainen käyttöliittymä löytyy myös lippulaiva S-sarjasta. Nyt kuitenkin uusi A-sarja lyö valmistajan kovimmat kortit pöytään täysin uuden MBUX-multimediajärjestelmän muodossa. Lyhenne tulee sanoista Mercedes-Benz User Experience.
Täysin uusi käyttökokemus
Ulkonäöllisesti A-sarja ottaa mallia valmistajan isommista malleista. Auto on aina varustettu kahdella näytöllä, ja varusteversiosta riippuen ohjaamosta löytyy kaksi 7-tuumaista näyttöä, yksi 7-tuumainen ja yksi 10,25-tuumainen, tai parhaimmillaan isoja 10,25-tuumaisia näyttöjä on kaksi kappaletta. Erona kuitenkin sisarmalleihin on näyttöjen niin sanottu vapaa asettelu ilman yläpuolista lippuu, mikä tekee kokonaisuudesta varsin raikkaan ja ilmavan näköisen. Esittelyn yhteydessä pääsimme tutustumaan viimeksi mainittuun Widescreen Cockpit -järjestelmään.
Molempien näyttöjän grafiikka on erittäin tyylikästä ja toiminta sulavaa. Mittaristonäyttöä käytetään ohjauspyörän vasemmasta puolasta löytyvällä kosketuspainikkeella isompien sisarmallien tapaan. Vaihtoehtoisten mittaristojen tyyliä on hiottu ja erot tyylien välillä ovat isommat. Lisäksi valikkorakenteita on yksinkertaistettu, mikä tekee käytöstä intuitiivisempaa.
Keskeltä löytyvää näyttöä puolestaan voi käyttää kolmella eri tavalla. Kuljettaja pystyy selaamaan valikkoja isompien sisarien tapaan ohjauspyörän oikeasta puolasta löytyvällä kosketuspainikkeella. Aiemmin keskikonsolista löytyvä rulla puolestaan on korvattu lisävarusteisella kosketuslevyllä, jonka laidoilta löytyy muutamia pikapainikkeita. Mercedekselle uutena ominaisuutena näyttö tukee myös kosketusta.
Suurin mielenkiinto kuitenkin kohdistuu kosketuslevyyn. Kosketusnäyttöjen kohdalla on olemassa tunnetusti ongelmia etenkin epätaisella alustalla, ja esimerkiksi Suomessa harvoin on kovin sileää ajoalustaa tarjolla. Automaailmassa on nähty myös muutamia kosketuslevykokeiluja, mutta nämä eivät ole osoittautuneet käytettävyydeltään kovin toimiviksi. Harmi niiden kannalta, sillä Mercedes näyttää nyt, miten homman olisi aina pitänyt toimia. Erikseen näytöllä liikkuvan kursorin sijaan liike kosketuslevyllä näkyy liikkeinä kuvakkeesta tai valikosta toiseen. Visuaalisen palautteen lisäksi kosketuslevyltä tulee tuntopalaute, mikä helpottaa hahmottamista ja vähentää tarvetta keskittyä pelkästään näytön tapahtumiin. Tarjolla on näiden lisäksi äänipalaute.
Kokonaisuutena käyttökokemus on ensimmäisistä pyyhkäisyistä lähtien suorastaan yllättävän luonnollinen. Autoissa on pitkään jouduttu sietämään grafiikoiltaan vain auttavia ja käyttöliittymiltä tönkköjä ja hitaita järjestelmiä esimerkiksi älypuhelimiin tai tablet-tietokoneisiin verrattuna. A-sarjalaisessa hetken istumisen jälkeen nousee väistämättä mieleen kysymys, miksei tämmöistä ole ollut ennen tarjolla minkään luokan autossa.
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja
Uusimmat
-
14:10
Liverpoolissa kuohuu: Mohamed Salahilta harvinaisen räväkkä ulostulo
-
14:01
Yksi asia tekee akkupaloista erityisen vaarallisia: "Merkittävä riskitekijä"
-
13:58
Nuori esitteli asetta koululla Tampereella – iso poliisioperaatio paljasti huolen turhaksi
-
13:57
Vantaalla takaa-ajon aiheuttanut mies oli karkuteillä Huittisten vankilasta – käynnissä erikoinen vuosi vankilapakojen osalta
-
13:35
Kymmeniä kuljettanut turistivene upposi Egyptissä suomalaistenkin suosimassa kohteessa
-
13:30
Järkyttävä video Liettuan turmasta: Rahtikone syöksyi maahan ja sytytti talon tuleen
-
13:27
140 naista kuoli puolisonsa tai läheisensä tappamana joka päivä viime vuonna – EU:ssa Suomi yhä yksi väkivaltaisimmista maista
-
13:23
Teollisuusliitolta ja Prolta kuudes lakkovaroitus
-
13:23
Mikko Leppilampi ei saa syytettä – ei näyttöä seksuaalisesta ahdistelusta
-
13:10
Helena Ahti-Hallberg teki paljastuksen: "Elämässä puhaltaa nyt uudet tuulet"
-
12:58
Kelassa työskennellyt mies piinasi vuosien ajan työkavereitaan
-
12:49
Vaasan Sport: Pelaajasopimus purettu
-
12:41
Presidentti Stubbin koti on myyty
-
12:36
Naton korkein sotilasjohtaja: On varauduttava sota-ajan skenaarioon
-
12:22
Hidasteleeko sähköpostisi? Microsoftilla laaja häiriö
-
11:57
Aviomies antoi lähes sadan miehen raiskata vaimoaan – syyttäjä vaatii 20 vuotta vankeutta
-
11:55
"Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua" – sinäkin olet taatusti kuullut Reidarin äänen jossain
-
11:53
Orpo MTV:lle: Jalkaväkimiinoista keskustelu eduskuntaan keväällä – "Ottawan sopimuksen luonne ja siitä irtautuminen arvioidaan"
-
11:51
Sami Pajarin äkkipäätös herättää isoja kysymyksiä: "Se olisi ymmärrettävin syy"
-
11:47
Matti ja Taina pohtivat Ensitreffit-matkaansa: "Joskus olisi voinut olla hiljaa"
-
Lataa lisää