F1-jarrut uudistuivat – mitä tarkoittaa brake-by-wire?

Kimi Räikkönen jarruttaa Lotuksella Suzukassa 2013.
Kimi Räikkönen jarruttaa Lotuksella Suzukassa 2013.Getty Images
Julkaistu 27.01.2014 11:37
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-autojen koko jarrujärjestelmä on uudistunut täksi kaudeksi. Ferrari sivusi autojulkistuksensa yhteydessä brake-by-wire-järjestelmää eli automaattisesti säädettävää jarrubalanssia.

Formula ykkösten sääntöuudistuksen yhteydessä tuli mahdolliseksi, että takajarruja pystytään säätämään elektronisesti. MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen muistuttaa, ettei järjestelmää pidä sekoittaa sähköiseen EBS-jarrujärjestelmään.

– Kyse ei kuitenkaan ole EBS-jarruista, koska mekaaninen systeemi pysyy siellä mukana. Vain jarrubalanssia säädetään elektronisesti, koska formula ykkösissä ei mennä täysin sähköiseen jarrutukseen. Se on ollut jo pitkään kielletty säännöissä. Jarrupiirien on toimittava turvallisuussyistä mekaanisesti ja erikseen, Oikarinen taustoittaa.

Autoissa etu- ja takajarrut ovat omissa piireissään, joten jos toinen piiri pettää, toinen on yhä käytössä.

Jarrumuutoksen takana on uusi jarrutusenergiaa kierrättävä ERS-järjestelmä, joka on jopa tuplasti aiempaa KERSiä tehokkaampi.

– Uusi KERS kerää niin paljon enemmän voimaa, että jos siinä ei olisi elektronista säätöä, ei takana olisi KERSin pettäessä jarruja oikeastaan ollenkaan, Oikarinen sanoo.