Racing Point teki täysin oikeita peliliikkeitä Renault'n hylkäämiseen johtaneessa F1-sarjan jarrujärjestelmäkohussa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen summaa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Meksikon GP suorana 25.-27.10.
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Renault otti toissa viikon Japanin GP:stä maukkaan pistepotin, mutta menetti sen jälkikäteen, kun Racing Pointin tekemä protesti meni läpi.
LUE MYÖS: Nämä videot paljastivat F1-tallin vilpin: Renault-kohussa erikoisia käänteitä
Protestin kohteena oli Renault'n käyttämä jarrujärjestelmä, jonka katsottiin auttavan kuljettajaa sääntöjenvastaisesti.
– Säännöt sanovat selkeästi, että kuljettajan pitää ohjata ja kuljettaa autoa ilman apusysteemejä, kuten luistonestoa ja lukkiutumattomia jarruja. F1-autossa muutetaan jarrutasapainoa mutkasta ja jarrutuksen kovuudesta riippuen. Renault oli kehittänyt systeemin, jossa kuljettajan ei tarvinnut manuaalisesti muuttaa jarrubalanssia, vaan systeemi automaattisesti hoiti sen, Oikarinen selvitti C Moren F1-studiossa lauantaina.
Racing Pointin tallipomo Otmar Szafnauer totesi, että se olisi halunnut saada käyttöön saman järjestelmän kuin Renault'lla.
– Emme tienneet, että se oli sääntöjen vastainen ennen kuin (kansainvälinen autoliitto) FIA kertoi sen meille. Olimme tutkineet, miten voisimme parantaa systeemiämme. Tutkimme kaikkia kilpailijoitamme, ja Renault’lla oli paras järjestelmä. Teimme hakemuksen FIA:lle, mutta kun he kieltäytyivät, tiesimme sen olevan laiton, Szafnauer kommentoi C Morelle.
LUE MYÖS: Paljastus F1-sarjan MM-taistoa järisyttäneestä rangaistuksesta: järjestelmä Renault'n käytössä vuosikausia
Oikarinen taustoitti päätöstä antaa Renault'lle rangaistus, mikä oli seurausta Racing Pointin oveluudesta.
– Renault on varmasti kysynyt aikoinaan FIA:lta, että voiko tällaisen systeemin tehdä, ja kysynyt sen niin, että järjestelmä näyttää lailliselta. Racing Point teki nyt niin, että he ottivat tämän saman systeemin ja kysyivät FIA:lta asiasta siten, että järjestelmä olisi mahdollisimman laiton. FIA:kin sanoi tulkinnassaan, että he ymmärtävät, että osa systeemistä on laillinen, mutta kokonaisuudessa se on laiton. Päätöskin oli siis kaksijakoinen.
– Näin kuulukin tehdä. Jos löydät, että kilpailijan autossa on jotain paremmin, ensimmäisenä pitää kysyä, että saako näin tehdä. Se kysytään tietysti tavalla, että kilpailijan etu näyttää mahdollisimman laittomalta, koska siinä vaiheessa säästää omia resurssejaan. Silloin ei tarvitse käyttää aikaa ja rahaa systeemin kehittämiseen itselle, Oikarinen summaa.
Pääkuvan videolla lisää aiheesta.