Red Bullin huhuttu väärinkäytös – FIA tukki porsaanreiän säännöistä

Kansainvälinen autoliitto FIA on F1-sarjan kesätauon aikana puuttunut epäsymmetrisiin jarrujärjestelmiin, joista Red Bullin on huhuttu saaneen kilpailuetua muihin nähden.

Red Bullin on spekuloitu kehittäneen takajarrujen balanssia säädelleen järjestelmän, jossa molempien takapyörien jarrutusvoimaa on voitu säädellä erillään toisistaan. Tällä tiimin on uskottu hakeneen paikkausta maaefektin takia aliohjauksesta kärsivien autojen mutkanopeuksiin.

F1-sarjan kesätauko päättyy tällä viikolla ajettavalla Hollannin GP:llä. Tauon aikana FIA on uusinut teknisten sääntöjensä artiklan 11.1.2, jossa puhutaan jarrubalanssista.

– Mikä tahansa järjestelmä tai mekanismi, joka voi rakenteellisesti tai tarkoituksellisesti tuottaa epäsymmetristä jarrutusta mille tahansa akselille, on kielletty, sääntökohta sanoo nyt.

Tähänkin asti jarrubalanssia on voinut säädellä vain etu- ja taka-akselin välillä – ei siis jokaiselle neljälle pyörälle erikseen.

Muutos sääntökirjauksessa hyväksyttiin FIA:n moottoriurheiluneuvoston kokouksessa heinäkuun lopussa.

Red Bullin on epäilty muuttaneen jarrujärjestelmäänsä sen jälkeen, kun FIA ryhtyi tutkimaan asiaa keväällä. Talli on jäänyt alkukauden dominointinsa jälkeen ilman voittoa neljässä peräkkäisessä kisassa.

Red Bull on kiistänyt väärinkäytökset, ja myös FIA sääntömuutoksen kohdistuvan mihinkään tiimiin.

Lue myös:

    Uusimmat