Formula ykkösten rengasvalmistaja Pirelli on satsannut kausien välissä uuteen ohjelmistoon, jonka on tarkoitus auttaa jännityksen lisäämisessä kuhunkin osakilpailuun.
Pirellin autourheilun kilpailujohtaja Mario Isola kertoi viime viikolla Barcelonan talvitestien yhteydessä, että alkukauden kisoihin ilmoitetut rengasseokset on valittu radan ominaisuuksia renkaisiin vertaavalla ohjelmalla.
– Ohjelma laskee mahdollisten strategioiden määrän tietylle aikavälille. Kisaan valittu rengasvalikoima tarjoaa aina suurimman mahdollisimman määrän strategioita, Isola taustoitti.
Pirelli valitsee jokaiseen kisaviikonloppuun kolme rengasseosta kaikkiaan seitsemän eri kovuuden joukosta. Käytännössä kaikista kovin seos eli superkova rengas on kuitenkin vain valmistajan hätävara, joka otetaan käyttöön, jos tämän vuoden renkaat osoittautuvat liian pehmeiksi.
Isolan mukaan Pirelli pyrkii jokaisen viikonlopun valinnoillaan tekemään kisoista keskimäärin kahden pysähdyksen kilpailuja.
– Tähtäin on kahdessa pysähdyksessä, mutta aina optimaalinen taktiikka ei ole kaksi stoppia. Pyrimme saamaan aina mahdollisimman paljon säpinää radalle. Jos seokset ovat tarpeeksi lähellä on toisiaan, se on mahdollista, Isola perusteli.
Tähän asti Pirelli on ilmoittanut seokset kauden neljään ensimmäiseen kilpailuun Australiaan, Bahrainiin, Kiinaan ja Azerbaidzhaniin. Torstaina on takaraja toukokuun Espanjan ja kesäkuun Kanadan kisojen valintojen julkistamiseksi. Kahden viimeisen kohdalla valmistaja halusi ottaa aikalisän nähdäkseen, miten renkaat toimivat testeissä.
Ensimmäisellä testiviikolla Barcelonan uudella, vielä hieman öljyisellä asfaltilla Pirelli ei saanut kovin järkevää kuvaa renkaiden käyttäytymisestä. Jotain kuitenkin.
– Rata ei ole datamme mukaan enää ollenkaan niin aggressiivinen kuin ennen. Se on tietysti tärkeää tietoa, Isola pohti kylmän testiviikon päätteeksi.
– Jos näissä olosuhteissa ajat ovat 1.19-alkuisia, niin sanoisin, että ne ovat (tällä) viikolla yli sekunnin parempia, ehkä jopa 1.17-alkavia. Pitää selvittää, paljonko siitä johtuu uusista autoista, asfaltista ja renkaista.
Uuden asfaltin musta pinta imee aiempaa enemmän lämpöä, joten jo täksi viikoksi on odotettavissa noin 25-30 asteen ratalämpötiloja. Toukokuun Espanjan GP:n aikaan lukema saattaa hyvinkin olla 45-50 astetta.
Pirelli esittelee alkavalla kaudella myös uuden hypersoft-nimeä kantavan renkaansa, joka on tarkoitettu nimenomaan aika-ajokäyttöön hyvin lyhyille vedoille. Viime kauden pehmein kumi, ultrapehmeä, osoittautui liian kovaksi ja sillä pystyi joissain paikoissa ajamaan jopa puolet kisasta.
– Hypersoftissa järkeä, koska se on matalimmalla välillä toimiva rengas. Sen lämmittämisessä ei ole mitään ongelmia, Isola sanoi.
– Se on valmis kierroksesta yksi lähtien ja se on kolme kertaa pehmeämpi kuin entinen (pehmein rengas). Vanhalla Barcelonan asfaltilla voisin kuvitella, että hypersoftilla olisi pystynyt ajamaan vain yhden nopean kierroksen.
Märän kelin renkaista välikelin ja täyden sadekelin renkaan toimivuusero on Isolan mukaan hieman suurempi kuin viime vuonna. Sen sijaan välikelin renkaista kuivan kelin slickseihin siirtymä on samaa luokkaa viime kauden kanssa.
Kaudella 2018 jokainen F1-talli saa testata Pirellin seuraavan vuoden seoksia yhtenä ajopäivänä kisaviikonloppujen yhteydessä.