F1-rengastoimittaja Pirelli on päättänyt testata tallien yhteistyöllä uusia rengaspaineita ja renkaiden kallistuskulmia toisella testiviikolla.
Ensimmäisen viikon aikana useat kuljettajat totesivat, että renkaat ovat huomattavasti pidempi-ikäiset kuin edelliset, eivätkä ne kulu kuten edeltäjänsä. F1-show’n kannalta se on huono asia, sillä jos renkailla voi ajaa ”loputtomiin”, ei yllättäviä suorituskykyongelmia nähdä, eikä strategiapeli ole yhtä mielenkiintoista kuin viime kaudella.
Pirellin uudeksi autourheilujohtajaksi ylennetty Mario Isola myöntää, ettei kulumista nähty, mutta hän painotti Autosportille, ettei autoilla menty vielä täyttä vauhtia. Odotusten mukaan aika-ajoissa puristetaan 2-3 sekuntia nopeampaa kuin tähän mennessä testeissä. Lisäksi rata on Barcelonassa huomattavasti viileämpi kuin kisoissa.
– Uskon, että tämän viikon testeissä keskitytään enemmän renkaiden suorituskykyyn. Tällä viikolla näyttäisi olevan hieman lämpimämpää, mikä on hyvä. Saamme ymmärrystä etenkin kulumistasosta. Kaikki tieto on hyödyllistä, sillä saamme tietoa myös tuleviin rengasvalintoihin, jotta saamme hyvän show’n ja erilaisia kisataktiikoita myös uusilla säännöillä, Isola sanoi toimittajille Barcelonassa.
Pirelli piti toisen testiviikon alla palaverin tallien kanssa. Sen seurauksena toisella testiviikolla kokeillaan erilaisten rengaspaineiden ja -kallistuskulmien vaikutusta kulumiseen.
– He kokeilevat eri paineita ja eri kallistuskulmia meidän ohjeidemme mukaisesti, että saamme uutta dataa. On tärkeää saada tästä testistä lisää tietoa, koska kaikki on uutta. On tärkeää, että ymmärrämme paremmin paineiden ja kulmien vaikutukset, Isola totesi.
– Me annamme aina maksimikallistuskulmat ja minimipaineet, mutta testaamme turvallisella alueella myös eri kulmia ja paineita.
MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää Pirellin toimet, mutta hänen mielestään paine- ja kallistuskulmamuutokset ovat laastaria isomman ongelman paikkaamiseen.
Kun renkaita kallistetaan sisäänpäin ja painetta lasketaan, rasitus renkaisiin kasvaa.
– Pirelli haluaa varmistua, ettei renkaan runko hajoa. Kun halutaan lisää suorituskykyä renkaalta, lisätään pystykallistuskulmaa ja pudotetaan painetta. Silloin renkaan rasitus kasvaa ja samalla pinnan lämpö renkaan sisäpuolella nousee. Ongelma on siinä, että nykyiset seokset ovat liian kovia ja vaikka renkaan pinta-ala on kasvanut yli 20 prosenttia, kumiseos on samankovuinen tai jopa kovempi kuin aiemmin, Oikarinen sanoo.
Oikarinen huomauttaa, että Barcelonassa ei ole käytetty kovinta rengasta ollenkaan ja keskikovankin lämmittäminen on ollut vaikeaa.
– Vaarana ovat yhden stopin kisat. Pirellillä ollaan nyt liian turvallisia. Heidän pitäisi laittaa ultrapehmeän ”alle” vielä yksi steppi pehmeämpi rengas ja viedä seoksia muutenkin pehmeämmiksi. Nyt ne ovat liian kovia.
Oikarinen painottaa, että Pirellin ongelmana on se, että testipäiviä on äärettömän vähän, eikä kisoihin voi tuoda suoraan täysin uudistettuja renkaita. Siksi italialaisvalmistaja pelaa varman päälle.