F1-rengastoimittaja Pirellin autourheilujohtaja Mario Isola sanoo, etteivät eri rengasseokset toimineet Barcelonan testeissä kuten kisoissa.
Suurin huomio, jota toisella testiviikolla tehtiin, osoitti, että tämän vuoden F1-renkaiden kulumistaso on aiempaa matalampi. Isola uskoo, että kuljettajat pystyvät painamaan tiukemmin renkaita vasten tällä kaudella.
– Autot kehittyvät vuoden aikana, joten kulumistasoa pitää seurata. Kuluminen on erilaista nyt, koska autot kehittyvät paljon. Tiedämme, että kehitysaste on nyt isompi, koska autoihin on tehty isot muutokset, Isola muistutti.
Pirellin tavoite on, että eri rengasseoksien (kova, keskikova, pehmeä, superpehmeä, ultrapehmeä) välinen ero olisi 0,9-1,0 sekuntia kierrosajassa. Isola myöntää, että testien aikana se ei toteutunut. Keskikovan ja pehmeän välillä etoa on 1,5 sekuntia tai jopa enemmän. Testien kylmän sään vuoksi keskikova ei kuitenkaan toimi kunnolla, joten Isola uskoo eron putoavan 1,3 sekuntiin.
Pehmeä-superpehmeä ja superpehmeä-ultrapehmeä -vaihtelu on tavoitetta paljon pienempi, tällä hetkellä 0,3-0,5 sekuntia. Pehmeimmät seokset on kuitenkin suunniteltu tasaisemmille alustoille, eikä niillä edes ajeta Barcelonan kisassa.
– Ero tulee olemaan isompi, ehkä 0,6-0,7 sekuntia, Isola sanoi.
Kierrosaikojen heikentymisessä tavoite on kaksi sekuntia per kymmenen kierrosta. Isolan mukaan tällä hetkellä heikentyminen on pienempää, noin 1-1,5 sekuntia. Hän kuitenkin muistuttaa, että kun autoilla painetaan kovempaa, myös kulumisen tuoma heikentyminen kasvaa.
Pirelliltä tilattiin täksi kaudeksi renkaita, jotka kuluvat aiempaa vähemmän ja joiden suorituskyky on korkeampi. Isola näkee, että tilaus on toteutettu. Kriitikot pelkäävät tylsempiä kisoja, koska varikkopysähdyksiä on vähemmän, kun renkaat kuluvat vähemmän.
– Varikkopysähdyksiä tulee ehdottomasti vähemmän kuin viime vuonna. Jos kuluminen on pienempää ja rengas kestää paljon kierroksia, eihän silloin kannata vaihtaa, Isola totesi.
– Pyyntö oli selvä: vähemmän kulumista ja korkeampi suorituskyky, jotta kierrosajat voivat parantua viidellä sekunnilla. Se on saavutettu.
Entä jos todetaankin, että kulumattomat renkaat onkin huono päätös, onko Pirelli valmis reagoimaan.
– Me teemme sitä, mitä meiltä halutaan. Aiemmin haluttiin enemmän kuluvia renkaita ja me toteutimme sen. Nyt tilanne on erilainen. Jos huomenna sanotaan ”anteeksi, haluammekin enemmän kuluvia renkaita”, me voimme tehdä sen, mutta se vie aikaa ja tarvitaan testaamista. Ei sitä voi tehdä huomiseksi, Isola summasi.