Oliko Mercedeksen musertava voitto Ferrarin kotikentällä Monzassa käänteentekevä hetki mestaruustaistelussa vai täysin irrallinen MM-osakilpailu, jonka tulos jää poikkeukseksi tasaisen kauden sekaan? Tästä kansainvälinen F1-lehdistö kinasteli sunnuntain Italian GP:n jälkeen.
Lewis Hamilton karkasi paalupaikalta selvään voittoon yhdessä tallikaverinsa Valtteri Bottaksen kanssa. Yli puolella minuutilla kolmanneksi jätetty Ferrarin Sebastian Vettel putosi ensimmäistä kertaa MM-sarjan kärkipaikalta, kun kaudesta on ajamatta seitsemän kisaa.
Mersun ylivoima oli kisassa niin iso, että viikko sitten ajettu Belgian kisa tuntui tasaisuudessaan kaukaiselta muistolta.
– Sen jälkeen, kun Ferrari kiritti Mercedestä niin tiukasti Spa-Francorchampsin pitkillä suorilla, sillä ei ollut mitään sanottavaa Lewis Hamiltonille ja Valtteri Bottakselle, kun vauhtijuhlat jatkuivat Monzassa. Oli vaikea uskoa, että Belgian ja Italian GP:n ajettiin vain viikon välein, Motorsport.comin Adam Cooper hämmästelee.
Brittimediassa osa hehkutti Hamiltonin kesätauon jälkeistä virettä ratkaisevaksi iskuksi, vaikka Mercedes-kuskilla on vasta kolmen pisteen etumatka Vetteliin.
– Oliko Ferrarin kotikisa Monzassa käännekohta MM-sarjalle? kysyy Frankfurter Allgemeine-Zeitungin Michael Wittershagen.
– Tämä tuntui Lewis Hamiltonille hetkeltä, joka muutti kaiken. Monzassa, vauhdin temppelissä, joka edustaa pyhää maata Ferrarin tifosi-parvelle, hän saavutti niin murskaavan voiton, että se käänsi MM-taistelun päälaelleen, maalaili Telegraph-lehden Oliver Brown.
– Hamiltonilla kesti 13 kisaa siihen, mutta hän onnistui viimeinkin nousemaan pisteissä edelle, mikä on mahdollinen avainhetki MM-taistossa. Vettel, nelinkertainen maailmanmestari, ei ole koskaan hävinnyt johtamaansa MM-sarjaa. Tämän voittaakseen hänen täytyy nousta Hamiltonin rinnalle, Gilles Richards The Guardian -lehdestä kommentoi.
BBC:n Andrew Benson kuitenkin muistutti, että Monza on ratana hyvin erityyppinen kuin mikään muu koko F1-kauden aikana. Italiassa pärjätään Belgian tavoin moottoritehoilla, mutta Spasta poiketen siellä ajetaan talla pohjassa miltei koko kierroksen ympäri.
– MM-johdon ja ensimmäisenä kuskina kahden peräkkäisen kisan voiton saavuttaminen tällä intensiivisen taistelun kautena voi osoittautua myös ratkaisevaksi hetkeksi. Mutta kun pöly laskeutuu Mercedeksen dominoimalle Ferrarin kotiradalle, olisi hölmöä tehdä liikaa johtopäätöksiä, Benson muistuttaa.
Ferrari ei pääse pakoon heikkouttaan
Radan luonteesta ja Vettelin mainitsemista ajettavuusongelmista riippumatta kisan aikana yli sekunnilla kierrosta kohti kasvanut ero oli murskaavan suuri.
– Siitä huolimatta, että Sebastian Vettel teki parhaansa näyttääkseen urhealta, Ferrari ei pääse pakoon sitä faktaa, että se päihitettiin selvästi Monzassa, kommentoi Autosport-lehden Ben Anderson.
Italiassa kahden peräkkäisen vauhtikisan yhdistelmää osattiin jo ennalta pelätä. Tulos ei varsinaisesti ollut huono, sillä Vettelille jäi Belgiasta ja Italiasta käteen kakkos- ja kolmossijat.
– Ennen Spata kirjoitin itselleni, että Vettelille 33 pistettä on tarpeeksi Belgiasta ja Italiasta. Seb teki sen. Minun pitäisi olla tyytyväinen, mutten ole, tunnustaa Sky Sports Italian asiantuntija Leo Turrini.
– Jokin ei toiminut eikä se johtunut öljystä (Mercedeksen väitetty aika-ajokikka). Myös Ferrari sulki tämän pois ja ehkä he tietävät tästä enemmän kuin me. Myös Red Bullilla oli enemmän vauhtia, Turrini ihmettelee.
La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni toteaa, että Vettelin ainoa keino estää Hamiltonia ottamasta MM-johtoa Monzassa oli yrittää päästä Valtteri Bottaksen ohi kakkoseksi. Hänellä ei vain ollut palaa myöskään suomalaisen kyytiin. Kimi Räikkönen pääsi startissa Bottaksen rinnalle, mutta joudui nopeasti taipumaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
– Kimi yritti sitä. Hän myös onnistui siinä puolen kierroksen ajan, mutta Bottas tuli takaisin. Punaisille ei jäänyt muuta tehtävää kuin seurata, Zapelloni kirjoittaa.
Kausi jatkuu taas kahden viikon kuluttua Singaporen katuradalla. Iltavaloissa odotettu kisa on kuulunut viime vuosina puolestaan Mercedeksen heikkouksiin, mutta vuosi sitten tiimi onnistui rikkomaan tämänkin myytin. Vahvaa downforcea vaativasta radasta odotetaan silti Ferrarin ja Red Bullin vahvuuksille paremmin sopivaa.