Kansainvälinen Autoliitto FIA on tehnyt linjanvedon, joka vaikeuttaa F1-autojen lähtöjä tulevaksi kaudeksi, kertoo Autosport.
MAINOS
F1-testikooste tiistaista perjantaihin C Morella!
Kooste jokaisesta testipäivästä 7.3.-10.3. www.cmore.fi ja MTV Max kello 22.40.
Aiemmin FIA kielsi radiokommunikaation, jolla kuljettajaa saatettiin avustaa kytkimen purentakohdan löytämisessä. Viime kaudella kahden kytkinlavan käyttö poistui, ja lähtö tapahtuu nyt yhdellä kytkinlavalla.
Tulevaksi vuodeksi FIA on määrännyt rajoituksia kytkimen asetuksiin sekä kytkinlapojen liikeratoihin ja sijaintiin ohjaamossa. Suurin muutos on se, että kytkimen toiminta muutetaan nyt lineaariseksi, eli kytkimen purentakohta on aiempaa selvästi tarkempi.
Käytännössä aiemmat asetukset tarkoittivat, että kuljettaja pystyi asettamaan kytkimen 10-80 prosentin alueelle koko toiminta-alueesta ja tekemään onnistuneen lähdön. Tuolloin insinööri pystyi säätämään kytkimen niin, että lähes mikä tahansa kytkimen kohta olisi ”sweet spotissa”.
– Lähtö oli aiemmin sataprosenttisesti insinöörien homma. Nyt se on täysin meidän kuljettajien vastuulla, Haas-kuski Kevin Magnussen tiivisti.
Kun kytkimen säätö toimii lineaarisesti, kuljettajan täytyy löytää itse täydellinen kohta, jotteivät renkaat sudi tai vaihtoehtoisesti auto hyydy lähdössä. Lähteminen on siis käytännössä samanlainen kuin tavallisella autolla.
Talleja estetään asettamasta kytkimenkäytön apulaitteita auton ratin taakse. Kytkinlavan ja minkä tahansa muun ratin säätimen välissä täytyy olla viiden sentin rako. Lapa saa liikkua vain 80 millimetriä.
– Startit ovat todella vaikeita kuljettajille. Hyvällä tuurilla voi saada hyvän lähdön, mutta toisaalta huonolla tuurilla voi saada todella huonon lähdön, Sauberin Pascal Wehrlein sanoo testeissä tekemiensä koelähtöjen perusteella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.