Aiemmin Toro Rosson nimellä tunnettu F1-talli AlphaTauri on kehittänyt keulaansa mielenkiintoisen uudistuksen. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esittelee uutukaisen.
LUE MYÖS: Ratkaisu viety äärimmilleen – Red Bullin F1-auton peräpäässä menty vielä Mercedestä pidemmälle
Etusiiven profiili on ripustettu kahdella pienellä pystytuella, joissa niissäkin näkyy ilmanohjausta pieninä aukkoina. Niillä viedään ilmaa keskelle keulan alle.
Etusiipi on varsin helposti luettavista uutta ilmettä vastaavan valkoisen värityksensä ansiosta.
– Ja jos katsoo tuohon keulan sivuun, niin siinäkin on pienet sisäänottoaukot, Oikarinen sanoo.
– Keulahan on itse asiassa aika pieni, ja sitten se laajenee runkoa kohti mentäessä. Säännöt määrittelevät, miten suuri rungon etuosan pinta-alan pitää olla. Juuri ennen sitä kohtaa keula alkaa laajentua ja nousee jyrkästi ylöspäin. Siinä on ulostulo ilmalle, joka on otettu rungon alta. Sillä pystytään kiihdyttämään virtausta ja tekemään parempi alipaine keulan alle.
– Keulan alapuolella on paljon pieniä siivekkeitä, joilla jälleen kerran etusiiveltä tuleva pyörteinen ilma koetetaan saada menemään nätisti rungon sivulta ja viedä se siististi pohjalevyn päälle, Oikarinen toteaa.