Ratkaisu viety äärimmilleen – Red Bullin F1-auton peräpäässä menty vielä Mercedestä pidemmälle

7:49imgNiki Juusela ja Aaro Vainio käyvät läpi toisen testiviikon lähtökohdat.Copyright (c) 2020 Shutterstock. No use without permission.
Julkaistu 27.02.2020 07:50
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen perkaa Red Bullin uuden RB16-auton yksityiskohtia. Mielenkiintoisimmat yksityiskohdat löytyvät keulan alta ja takajousituksesta.

10.10562209tRB16:n keulan alla on tehty mielenkiintoisia ratkaisuita./All Over Press

Keulassa on Red Bullille tyypillisesti isompi ilmanottoaukko, jollaista Alfa Romeokin on alkanut käyttää. Ilma tuodaan siitä keulan päälle, ja jos katsotaan kuvassa Aston Martinin logon viereen, niin siinä näkyy keulan alla iso tasainen levy, jolla ilmavirtausta koetetaan hallita etusiiven jälkeen.

Siitä alkavat mielenkiintoiset kohdat, kun rungosta alkaa pitkä, pitkä evä, joka tulee rungosta eteenpäin hyvin pitkän matkan. Sinne piiloutuu muun muassa systeemi, jolla pidetään pohjalevy oikeassa korkeudessa.

7.11460271Red Bullin kääntölevyt ja moottorin ilmanottoaukko.xpbimages.com

Jäähdytysilman sisäänottoaukot ovat samaan tyyliin kuin muissakin autoissa törmäysrakenteen yläpuolella ja ne on nostettu todella korkealle. Kääntölevyt ovat nykytyyliin hyvin edessä ja hyvin kaukana sivuponttooneista.

10.10563109rRed Bullin takajousitus on viety äärimmäisen ylös.Copyright (c) 2020 Shutterstock. No use without permission.

Takajousituksesta nähdään asia, joka on nyt nähty myös Mercedeksen ja Renault’n autoissa, mutta Red Bullissa se on viety vielä pidemmälle. Ylempi tukivarsi on hyvin korkealla, ja se on tehty vähän samaan tyyliin kuin etujousitus. Alempi tukivarsi on käytännössä samassa linjassa kuin vetoakseli. Nämä on nostettu aerodynamiikan nimissä hyvin korkealle. Pohjalevyn ilmanohjaus onnistuu tällä paremmin, koska siinä on ilmamassalle vapaampi tila, kun siinä ei ole tukivarsia häiritsemässä.

Siihen liittyy myös korin kapeneminen taaksepäin. Jäähdyttimien jälkeen kate tippuu hyvinkin jyrkästi ja menee pieneen tilaan. Mitä enemmän alipainetta saadaan luotua pohjan alle, sitä suurempi downforce on.

GettyImages-1202252007Red Bullin etusiipi poikkeaa niin Ferrarista kuin Mercedeksestä.© 2020 SOPA Images

Auton etusiipi laskeutuu vähemmän päätyjä kohti kuin esimerkiksi Alfa Romeolla. Red Bullin aerokonsepti on vähän erityylinen kuin esimerkiksi Mercedeksellä.

Tuoreimmat aiheesta

F1